fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Analogt tänkande – en pusselbit för att främja språk- och kunskapsutveckling

När vi lär oss saker i vardagen så gynnas vårt lärande av att vi kan haka upp kunskaperna på sådant vi tidigare känner till. Det gynnas också av att vi får syn på mönster och samband mellan kunskaper, och får tillgång till språkliga etiketter. Vi lär oss mer och mer saker och sorterar dem i …

Om elevers läsutveckling och PASS – rapport från föreläsning för Dyslexiföreningen

En intensiv hösttermin går in i ett höstlov, ibland även kallat ”läslov”. I veckan föreläste jag för Svenska Dyslexiföreningen Väst om PASS-forskning i relation till läs-, skriv-, matematik- och språkutveckling. Veckan sammanföll också med att jag och min kollega Niklas utbildade ett tjugotal psykologer och ett fyrtiotal specialpedagoger, speciallärare, lärare och logopeder i PASS. Vi …

Vart är vi på väg – om skolkuratorns roll och elevhälsoarbetets utveckling

Den 4:e oktober hade jag äran att inledningstala på Skolkuratorsdagarna 2021 på platsi Stockholm med en ”utifrån”-blick på kuratorns roll och elevhälsoarbetets utveckling. Den första kuratorn i Sverige var Gertrud Rodhe (bilden) 1914, den första skolkuratorn var verksam på Norra Real i Stockholm 1943, och föreningen för skolkuratorer bildades för 60 år sedan. Som psykolog …

Har kognitiv träning effekter på lärandet? – En systematisk översikt av FIE

Professor Reuven Feuerstein var en av förgrundsfigurerna för en dynamisk syn på kognitiva förmågor och intelligens. I sin forskning arbetade han redan på 1960-talet utifrån idén om neuroplasticitet dvs att hjärnan är plastisk och utvecklingsbar, något som modern forskning i all väsentlighet bekräftat. Feuerstein kom även att bli en av förgrundsfigurerna för så kallad dynamisk …

Vårens föreläsningar och fortbildningar – missa inte chansen till elevhälsoutveckling!

Några av vårens kursnyheter är ”Att utveckla det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet”, samt en processinriktad ”Elevhälsoteamsutveckling” för att utveckla EHT-arbetet under våren tillsammans med Petri Partanen, samt den efterfrågade ”Dynamisk kartläggnings- och utredningsmetodik”. Årets första kurs sker 17 januari 2022 då vi anordnar utbildningsdagen ”Att utveckla det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet” med Petri Partanen. Ta …

Från PASS till läs-, skriv-, matematik- och språkutveckling

Läs- och skrivsvårigheter liksom dyslexi berör så många barn, unga och vuxna i vårt samhälle. När jag började arbeta som psykolog i skolan samarbetade jag en hel del med vårt Läspedagogiska Centrum (LPC) på Elevhälsan i Östersund, som var delaktiga i att utveckla kartläggningsmaterialet Fonolek, som fått stor spridning i Sverige. På den tiden, mitten …

Handlednings- och samtalsmetodik

Så har vi precis avslutat höstens omgång av den återkommande kursen i ”Handlednings- och samtalsmetodik för specialpedagoger och speciallärare mfl”. Tänk så mycket tid vi lägger på möten i förskola och skola, och vad lite tid vi lägger på att utveckla mötesformerna så att de fungerar. Samtalsmetodiken är en central pusselbit i det arbetet – …

Behöver man faktakunskaper för att lära sig nya kunskaper?

Så har ett nytt läsår startat och i slutet av detta läsår kommer nya läroplaner och kursplaner för grundskolan. I Skolverkets revideringar har det ökade fokuset på faktakunskaper betonats för de yngre åldrarna, med hänvisning till kognitionsvetenskap. Min förhoppning är att revideringen leder till en diskussion inte bara om betyg och bedömning utan om vad …

Strategier för undervisning och lärande – ny utbildningsmodul för gymnasiet

Så börjar sakta ett nytt läsår ta form efter en sommar med både ihållande värmeböljor och intensivt regnande. Under sommaren har Skolverket publicerat ”Specialpedagogik för lärande” för gymnasiet och vuxenutbildningen. Jag är glad över att ha fått bidra till modulen ”Strategier för undervisning och lärande”. Den består av fyra delar: 1. Studiestrategier, 2. Språklig tillgänglighet, …

Dags för bokslut i elevhälsoarbetet?

Så befinner vi oss vid terminsslut ett mycket speciellt år där mycket har ställts på ända vad gäller stödet till eleverna. Även i år är det dags att utvärdera såväl det främjande, förebyggande och åtgärdande elevhälsoarbetet. Visst har ni bokat av åtminstone en halv dag för analysarbetet? Om ni har en årsplanering med regelbundna avstämningar …

×