Omdömen om kursen
Kursen har av 237 deltagare (till och med 2023) fått snittbetyget 4.8 på en femgradig skala.
”Den bästa utbildningen jag gått som specialpedagog. Perfekt blandning mellan teori, forskning, konkreta verktyg och praktiska övningar.”
Specialpedagog F-6
“Jag måste hem och pröva en del saker från samtalsövningarna redan på måndag. Utbildningen kom med perfekt timing.”
Speciallärare 7-9
”Den här kursen har jag haft användning för VARJE dag i mitt arbete.”
Specialpedagog/speciallärare gymnasiet
Mycket konkreta, praktiska tips för hur man kan jobba och tänka för att bättre lyckas i handledning. Bra också med smågrupper där man fick möjlighet att ta del av varandras kunskaper.
Specialpedagog förskola
Hela upplägget med innehåll var väl organiserat och genomtänkt. Innehållet fängslade och kunde relateras till min roll i mycket stor utsträckning.
Speciallärare gymnasiet
ALLT! Ramar, samtalsstrategier, lathund första samtal, bakgrund-forskning, behovsmodellen, metakognition, självreglering. Tankeställare att fundera kring vilka stolar jag sitter på i olika sammanhang och hur jag kan förhålla mig till det.
Specialpedagog F-9
Handlednings- och samtalsmetodik för specialpedagoger och speciallärare, I,
27-29 januari 2025
Missa inte vår mycket uppskattade utbildning! Under kursledning av Petri Partanen lär du dig att handleda och samtalsleda olika typer av grupper och att anpassa din handledningsmetodik till olika typer av barn- och elevhälsomöten. Lär dig hur du kan använda samtalsmetodik vid kartläggning och utredning. Lär dig olika typer av samtalsstrategier i svåra samtal, samtal där du ska leda analyser, och samtal för att främja motivation och problemlösningsförmåga.
Klicka för anmälanLäs mer i broschyrVår mycket uppskattade utbildning som riktar sig till specialpedagoger, speciallärare, logopeder eller motsvarande kompetenser, som vill utveckla sin roll och sina färdigheter i handlednings-, konsultations- och lärande samtalsmetodik. Utbildningen riktar sig till förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning.
Utbildningen är utvecklad med utgångspunkt från ett kognitivt, pedagogisk-psykologiskt och specialpedagogiskt perspektiv. Vi förankrar samtalsmetodiken i områden som metakognition, strategier i lärande, scaffolding, m.m. Du får konkreta verktyg för att hålla i såväl handledningssamtal och för att leda olika typer av elevhälsomöten och samtal i arbetslag med fokus på t ex skolutvecklande, hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete. Du får verktyug för att förankra och tydliggöra ditt arbetssätt och din roll på förskolan, skolan, vuxenutbildningen oavsett om du arbetar i en central eller lokal funktion.
Kursen omfattar tre sammanhängande dagar med möjlighet till fristående fortsättnings- och fördjupningskurser. I kursen varvas föreläsning, gruppdiskussioner och praktiska övningar. Deltagarna får en gedigen teoretisk och praktisk förankring i forskning och en praktisk handlednings- och samtalsmetodik som är tillämpbar i arbetet med barn, ungdomar och vuxna i pedagogiska verksamheter. Med stöd av dokumentationen från kursen kan du fortsätta att utveckla dina samtalsfärdigheter i vardagen efter kursen.
Kursledare: Petri Partanen, fil.dr., leg.psykolog, specialist i pedagogisk psykologi.
Tid och plats: 27 – 29 januari 2025, på distans via nätet.
Kostnad: 12050 kr för tre heldagar, inkl dokumentation. Moms tillkommer.