fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Poddavsnitt om förmågor och PASS

Är du nyfiken på PASS-modellen, och hur man kan kartlägga hur elevers varierande förmågor påverkar deras möte med undervisningen? Tidigare i vår deltog jag i Barn- och elevhälsopodden Norrköping och fick tillfälle att prata om förmågors roll i undervisningen, PASS-teorin och min egen forskning. PASS-förmågorna kan användas i arbetet med såväl ledning och stimulans, extra …

Har du koll på dina elevers planeringsförmåga?

När vi tänker på planering tänker vi kanske främst på att det är viktigt att förbereda sig innan man genomför något. Eller vikten av arbetsscheman och instruktioner så att man vet när man ska göra vad och hur (viktigt inte minst i tider av distansundervisning). Det räcker väl bara man får tydliggörande instruktioner och stödmaterial …

När skolan flyttar hem…

UR har startat en fin programserie som heter ”När skolan flyttar hem” om utmaningarna med distansundervisning ur föräldra- och elevperspektiv. Jag deltog nyligen i avsnitt två ”Hur ska vi få nånting gjort hemma” som innehåller tips från såväl lärare, föräldrar, elever och från mig som psykolog. Avsnittet hittar du här: https://urplay.se/program/216964-nar-skolan-flyttar-hem-hur-ska-vi-fa-nanting-gjort-hemma

Vi måste lyfta elevhälsoarbetet när skolan flyttar hem…

Jag har tillsammans med några kloka elevhälsokollegor som är verksamma på olika håll i landet skrivit en artikel i Skolvärlden om vikten av att lyfta fram elevhälsoarbetet i denna situation som uppstått kring bl.a. distansundervisning och elevers behov av stöd. https://skolvarlden.se/artiklar/vi-maste-lyfta-elevhalsan-nar-skolan-flyttar-hem Med vänlig hälsning, Petri Partanen PS. Dela gärna. DS

Nytt poddavsnitt om elevhälsa för alla

Nu finns senaste avsnittet av ”Elevhälsopodden” ute. Jag fick äran att gästa den och prata om elevhälsa för alla: hur vi kan förstå främjande, förebyggande och åtgärdande arbete, och varför relationsarbete är mer än enbart arbetet med den känslomässiga relationen, och mycket annat. Kloka Stefan Boström intervjuar. Poddens hemsida finns här:https://pedagog.uppsala.se/poddar/elevhalsopodden/ Avsnittet finns här:https://soundcloud.com/user-260833497/petri-partanen-elevhaelsa-foer

Om hemarbete, distansundervisning och självreglering

Ett hårt arbete pågår i många verksamheter för att kunna erbjuda våra barn och elever en god omsorg och ett lärande i denna svåra tid. Distansutbildning kommer att utgöra en del av lösningen i många verksamheter. Politiker och högre tjänstemän har också i media förmanat eleverna att inte betrakta denna period som en ledighet. Även …

Vad är en strategi, egentligen? Om strategier i lärandet

Här kommer ett videoklipp där jag talar om ”Strategier i lärandet”. Det är det tredje klippet i en videoserie utifrån min senaste bok ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan”. Elever förväntas använda strategier i sitt lärande, både ämnesspecifika och ämnesgenerella strategier. I LGR förekommer strategier 267 gånger och i GY11 120 gånger, typ. …

Föreläsning i Österbotten om elevhälsa ur ett hela-skolan-perspektiv

I videon nedan kan du ta del av intervjuer från min föreläsningsdag på Österbottens elevvårdsdag i Norrvalla, Vörå, Finland. Jag berättar inledningsvis om hur begreppet elevhälsa i Sverige uppstod från de tre spåren elevvård, skolhälsovård och pedagogiskt arbete. Under dagen arbetade vi med att vässa elevhälsoarbetet utifrån ett hela-skolan-perspektiv, med föreläsning varvat med processinriktat arbete …

Vad vet vi egentligen om elever i behov av stöd i Sverige?

Vad vet vi egentligen om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd i Sverige? Vi kan titta på Skolverkets årliga rapport och se en kurva med ökat antal åtgärdsprogram från åk 1 till 9. Men vad vet vi om vad som utmärker elevers olika förutsättningar i vårt tredelade system med ledning och stimulans, …

Vad kan vi göra för att motverka bristande likvärdighet? (3 tips för förskola-skola-förvaltning och elevhälsa, del 2)

Vi måste prata mer om de elevnära effekterna av bristande likvärdighet i förskola och skola. Innan jul skrev jag ett inlägg (del 1) om den bristande likvärdigheten i elevers förutsättningar, deras uppväxtvillkor, utbildningens och undervisningens tillgänglighet och kvalitet. Jag pekade på några välkända samband mellan bristande likvärdighet och hur det påverkar senare kognitiv tankeförmåga, samt …

×