fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Kompetensutveckling för förskola och skola 2025

Då har vi satt nya datum för utbildningar och webbinarier som jag vill tipsa om: Redan den 9:e december kl 16.00 anordnas ett nytt webbinarium om Digibility – dynamisk kartläggning av metakognition, arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga och analogt tänkande. Du kan läsa mer och anmäla dig via https://skolutvecklarna.se/digibility-digital-kartlaggning/ Den 20:e januari anordnas den återkommande och uppdaterade dagen …

Aktiv läsning och läskrisens rötter: bortom Simple View of Reading

Den svenska läskrisen är en central fråga i skolans värld (och den är inte bara svensk). Diskussionen har historiskt ofta kretsat kring metoder som avkodningsträning och helordsmetoden, medan många lärare i praktiken har tillämpat en balanserad läsmetod, det vill säga olika typer av kombinationer. Simple View of Reading (SVR) har dominerat i forskningen som förklaringsmodell …

En skola, utbildningspolitik och skolreformer baserade på Science of Learning? UNESCO-konferens 2-3 december 2024

I Sverige pågår diskussioner om hur vi kan öka implementeringen av välbeforskade arbetsmetoder i förskola och skola. Ett exempel är diskussionen om tidig läs- och skrivutveckling. Begrepp som vetenskaplig grund, evidensbaserade och evidensinformerade arbetssätt flyger runt i skoldebatterna. Science of Learning är ett sådant begrepp som lyfts alltmer internationellt. Science of Learning är en bred …

Håller ni på att organisera särskilda undervisningsgrupper och resursskolor?

Håller ni på att organisera särskilda undervisningsgrupper och resursskolor? Är frågan om särskilda undervisningsgrupper en ”het potatis” hos er? Det finns två ytterligheter i uppfattningarna om särskilda undervisningsgrupper som jag mött i skolan genom åren. Den ena att särskilda undervisningsgrupper är skadliga för elever. Det andra att det är i många delar lösningen på skolans …

Att digitalisera eller att inte digitalisera – det är (inte) frågan – om digitala lärverktyg och barns kognitiva och språkutveckling

Oktober har varit en intensiv månad för mig som ofta avslutas med utbildningsdagar denna novemberlovsvecka. Årets oktober har gått i förskolans tecken. Nyligen har jag och dr Laura Outhwaite från UCL lämnat in ett skriftligt underlag i Skolverkets samråd med kognitionsforskare om hur evidensläget ser ut för användandet av digitala lärverktyg i förskola och skola. …

Om metakognitiva interventioner i förskola och skola

Ni som följer min blogg vet att jag i många inlägg lyft vikten av att arbeta med förskolebarns och skolelevers metakognition och självreglering. Ända sedan jag började mitt arbete som psykolog i förskola och skola har barn och elevers sviktande koncentration, uppmärksamhet och uthållighet lyfts som frågeställningar till elevhälsoteam och i kartläggningar och utredningar. I …

”Att lära sig att lära är tveklöst den viktigaste faktorn för skolframgång”

“Metakognition: — Att lära sig att lära är tveklöst den viktigaste faktorn för skolframgång” Stanislas Dehaene, How we learn I sin bok ”How we learn” skriver Stanislas Dehaene, professor i kognitiv psykologi och hjärnforskare att metakognition – vår förmåga att ”lära oss att lära” – utgör den viktigaste faktorn för skolframgång. I somras på IMBES-konferensen …

Att utveckla barnhälsoarbetet i förskolan

”Barn har olika förutsättningar i sin ryggsäck när de kommer till förskolan. Hur kan vi utjämna skillnader och öka likvärdigheten?” Ur ”Att utveckla barns förmågor i förskolan” av Petri Partanen Så har en dryg månad gått efter sommarsemestrar, och förskolor runt om i Sverige är i full färd med sin verksamhet.  Under denna månad har …

Undervisa!: -Lärarens didaktiska nycklar

”Undervisa! – Lärarens didaktiska nycklar” heter en fin antologi som kom ut precis i början av sommaren, med Ann Pihlgren som redaktör, på Gleerups. En bok fylld med olika perspektiv på lärandet och undervisandet av både svenska och internationella praktiker och forskare. I boken fick jag möjlighet att skriva ett kapitel med titeln ”Från relationer …

Alla pratar om kognitionsvetenskap…

Alla pratar om kognitionsvetenskap och förmågor som arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga och metakognition, men hur skaffar vi oss en bild av en elev eller elevgrupps varierande förmågor? Det kommer jag att prata om i dagens Digibility-webbinarium (måndagen 9 september), kl 16.00. Anmälan till det kostnadsfria seminariet sker via följande länk: https://forms.gle/wPRRibEK4XYzjmnY9 ”Efter att vi tagit del av Digibility …

×