fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Om studiestrategier, metakognition och självreglering i vuxenutbildningen

I veckan hade jag äran att få besöka vuxenutbildningen i Landskrona. Vi har ett spännande processinriktat arbete pågående om hur vi kan stötta elevers studiestrategier, metakognition och självreglering i vuxenutbildningen. I Sverige erbjuder ju vuxenutbildningen en avgörande chans för individer vars utbildningsvägar avbrutits eller inte slutförts av olika anledningar. Många elever har med andra ord komplexa …

Hur kan vi stärka barns förmågor i förskolan? Nu med processinriktad utbildning för förskolor

Jag är oerhört glad över att min bok Att utveckla barns förmågor i förskolan sålt slut – och att en ny tryckning precis anlänt till förlaget! Det är rörande att se hur boken används i verksamheter runt om i landet, och att den blir ett konkret verktyg för pedagoger i deras viktiga arbete. Extra glädjande …

Om lärarutbildningen, kognitionsvetenskap och evidens – vad kan vi lära oss av Storbritannien?

Det pågår en intensiv debatt om kognitionsvetenskap, evidensbegreppet och utredningsförslagen för en reformerad lärarutbildning. Jag avslutar läsningen av betänkandet ”Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning”. Den innehåller i många delar mycket bra tankar, t ex om vikten av ökade kunskaper hos förskollärare och lärare om tidig matematik-, läs- och skrivutveckling samt specialpedagogik. ”Buzz”-ordet i …

Att utveckla handlednings- och samtalsmetoder i stabs- och stödfunktionsrollen

Det har varit inspirerade att arbeta med att utveckla handlednings- och samtalsmetodiken tillsammans med medarbetarna på avdelningen Kvalitet och utveckling i Järfälla kommun, under ledning av områdeschefen Alexandra Södervall under detta läsår. Många gånger tar vi för givet att stabs- och stödfunktioner bara ska fungera hos skolhuvudmän efter att en organisationsskiss lämnat ritbordet. Men, att …

Att mäta eller att inte mäta, det är (inte) frågan…

Jag läser en utmärkt och respektfull debatt i ”Skola och samhälle” som berör frågor om mätbarhet, vetenskap och evidens, och kvalitet i förskolans verksamhet: https://www.skolaochsamhalle.se/?s=m%C3%A4tbara som verkligen sätter igång mina tankar. En av frågorna är om vi i förskolan kan och ska ”mäta” olika aspekter av verksamheten, så som t ex samspel, relationer, omsorg, lärande …

Den här bokhyllan fascinerar mig…

Den här bokhyllan fascinerar mig. Den innehåller de senaste årens master- och doktorsarbeten inom pedagogisk psykologi på UCLs Institute of Education. Educational Psychology och Psychology of Education återkommer som begrepp. Jag undrar om det finns någon motsvarande bokhylla på något av våra universitet? Pedagogisk psykologi har levt en splittrad tillvaro i Sverige. En del forskning …

Har du några möten inbokade i din kalender?

Några stycken, misstänker jag. Förskolans och skolans vardag är fylld med samtal av olika slag, både spontana och planerade och regelbundna inplanerade. Många går på rutin. Men hur väl fungerar de utifrån sina syften och arbetsätt, och vilken effekt har de? Detta är i fokus på utbildningen ”Handlednings- och samtalsmetodik för specialpedagoger och speciallärare m.fl”. …

Utmaningar med att implementera Science of Learning i utbildningssystemet – UNESCO dag 2

På Unesco-konferensens eftermiddag 2 lyftes exempel på implementering på policy och lärarutbildningsnivå internationellt. Det såg nästan ut som en tanke, då utbildningsdepartementet i Sverige samma dag tog emot betänkandet ”Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna”. Jag återkommer till denna framöver på bloggen. Jag ser paralleller till England där till exempel rekommendationer för lärare i ett tidigt skede …

Evidensbaserad praktik och Science of Learning – mer än bara forskningsrön

Under andra förmiddagen av UNESCO:s möte om Science of Learning deltog jag i en paneldiskussion om implementering av vetenskapligt grundade metoder i skolan. En huvudfråga var hur vi skapar broar mellan forskning och praktik. Min poäng: implementering kan inte reduceras till att forskare instruerar lärare eller introducerar breda program som lämnas åt sitt öde efter …

UNESCO-mötets första dag för “Global Alliance on the Science of Learning for Education

Så befinner jag mig i Paris på UNESCO-mötets första dag för “Global Alliance on the Science of Learning for Education”. Två teman avhandlas: grunderna för lärandet (Foundational learning) och användandet av teknologier i lärandet (Technologies for Learning). På förmiddagen presenterade bl.a. Nick Gibb, tidigare utbildningsminister i Storbritannien utkast till en kommande UNESCO-rapport med rekommendationer för …

×