På ett antal skolor som jag mött de senaste åren har vi myntat uttrycket ”den svällande pyramiden”. En krass beskrivning är att det förebyggande arbetet i form av extra anpassningar sväller ut och blir omfattande. En effekt är att extra anpassningar kan bli oöverskådliga att implementera och följa upp, inte minst för de lärare som …
Så börjar snart en ny termin på ett nytt år, och fjolåret läggs till handlingarna och avlägsnar sig i backspegeln och bleknar i minnet. Ifjol hann jag skriva ett antal blogginlägg, 21 st närmare bestämt. Nästan en varannan vecka om man räknar bort ledigheter. Jag är också glad över att bloggen följs av er, närmare …
– med NPF-anpassningar, främjande arbete inom. vuxenutbildning och matematik i förskolan En intensiv vecka övergår till läslov, novemberlov, ja, kärt barn har många namn. En kort inandning och utandning innan november rusar mot december och julledigheter. Denna vecka började för mig och min kollega Niklas med certifieringskurs i CAS och PASS. 75 deltagare – psykologer, …
Höstens vackra färger påminner oss om kretsloppet i naturen. Förskolan och skolan har på liknande sätt sitt eget kretslopp med inskolningar, terminsstarter, med både nya och bekanta barn, elever och grupper. Det vi gör nu lägger grunden till vad som sker senare, och det vi gör på våren och vid terminsslut lägger grunden för arbetet …
Nu har vi ordnat möjlighet för intresserade att ta del av föreläsningarna på PASSie-konferensen i Oslo 8-9 september digitalt, kostnadsfritt. Temat är ”PASS Neurocognitive basis for Inclusive Education”. Ett tillfälle att lyssna på professor Jack Naglieri om PASS-forskningen och dess tillämpning i skolan, Kathleen Kryza, specialpedagog om det praktiska arbetet, professor Timothy Papadopoulous om PASS-forskningens …
Så har terminen börjat på de flesta håll liksom matematiklektionerna i de första årskurserna. På många skolor och hos många huvudmän behöver man fundera kring hur man arbetar med tidiga främjande och förebyggande insatser. Läsa-skriva-räkna-garantin för tidiga stödinsatser sätter fingret på vikten av att organisera fram ett tidigt systematiskt arbete. Skolverket fokuserar i sina stödmaterial …
Så väntar ett nytt läsår i skolan och en intensiv period med inskolningar i förskolan. I skolan har vi en ny läroplan med nya begrepp som betygskriterier istället för kunskapskrav. Skolverket har också publicerat ett nytt stödmaterial till arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. När jag läser in mig på texterna så tänker jag …
Idag har jag fått äran att föreläsa på Uppsala kommuns gymnasieskolors Utvecklingskonferens på Celsiusskolan. Temat var ”Elevers kognitiva förmågor och studiestrategier på gymnasiet” samt ”Att stödja elevers studiestrategier, metakognition och självreglering genom undervisningen”. Så många elever och lärare kämpar med elevernas lärande under gymnasieperioden. Mitt huvudbudskap var ”lär känna dina elevers ryggsäck” av PASS-förmågor och …