Då är vi i gång igen med utbildningen i ”Handlednings- och samtalsmetodik för specialpedagoger, speciallärare, m.fl.”. I över tjugo år har jag hållit i denna utbildning med deltagare från förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. De senaste åren har inneburit en transformation till digital utbildning – och det har fungerat över förväntan. 36 st specialpedagoger, speciallärare, …
…är inte det lättaste när pandemin håller verksamheterna i sitt grepp. Denna vecka har inneburit en intensiv start för denna termins utbildningar. Under måndagen arbetade jag tillsammans med ett stort antal skolor och deltagare med en utbildningsdag kring just hur man utvecklar det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet. Utveckla analyskompetensen i elevhälsoarbetet Ett tema som jag …
Det är svårt att tänka sig ett lärande som inte innebär att eleverna utvecklar sitt tänkande. Det vi minns från undervisningen – oavsett om det är teoretiska eller praktiska kunskaper – blir lättare tillgängligt om vårt tänkande har aktiverats i samband med lärandet. Det är därför ”korvstoppning” i undervisningen inte är särskilt effektivt eftersom tänkandet …
När vi lär oss saker i vardagen så gynnas vårt lärande av att vi kan haka upp kunskaperna på sådant vi tidigare känner till. Det gynnas också av att vi får syn på mönster och samband mellan kunskaper, och får tillgång till språkliga etiketter. Vi lär oss mer och mer saker och sorterar dem i …
En intensiv hösttermin går in i ett höstlov, ibland även kallat ”läslov”. I veckan föreläste jag för Svenska Dyslexiföreningen Väst om PASS-forskning i relation till läs-, skriv-, matematik- och språkutveckling. Veckan sammanföll också med att jag och min kollega Niklas utbildade ett tjugotal psykologer och ett fyrtiotal specialpedagoger, speciallärare, lärare och logopeder i PASS. Vi …
Den 4:e oktober hade jag äran att inledningstala på Skolkuratorsdagarna 2021 på platsi Stockholm med en ”utifrån”-blick på kuratorns roll och elevhälsoarbetets utveckling. Den första kuratorn i Sverige var Gertrud Rodhe (bilden) 1914, den första skolkuratorn var verksam på Norra Real i Stockholm 1943, och föreningen för skolkuratorer bildades för 60 år sedan. Som psykolog …
Professor Reuven Feuerstein var en av förgrundsfigurerna för en dynamisk syn på kognitiva förmågor och intelligens. I sin forskning arbetade han redan på 1960-talet utifrån idén om neuroplasticitet dvs att hjärnan är plastisk och utvecklingsbar, något som modern forskning i all väsentlighet bekräftat. Feuerstein kom även att bli en av förgrundsfigurerna för så kallad dynamisk …
Några av vårens kursnyheter är ”Att utveckla det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet”, samt en processinriktad ”Elevhälsoteamsutveckling” för att utveckla EHT-arbetet under våren tillsammans med Petri Partanen, samt den efterfrågade ”Dynamisk kartläggnings- och utredningsmetodik”. Årets första kurs sker 17 januari 2022 då vi anordnar utbildningsdagen ”Att utveckla det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet” med Petri Partanen. Ta …
Läs- och skrivsvårigheter liksom dyslexi berör så många barn, unga och vuxna i vårt samhälle. När jag började arbeta som psykolog i skolan samarbetade jag en hel del med vårt Läspedagogiska Centrum (LPC) på Elevhälsan i Östersund, som var delaktiga i att utveckla kartläggningsmaterialet Fonolek, som fått stor spridning i Sverige. På den tiden, mitten …
Så har vi precis avslutat höstens omgång av den återkommande kursen i ”Handlednings- och samtalsmetodik för specialpedagoger och speciallärare mfl”. Tänk så mycket tid vi lägger på möten i förskola och skola, och vad lite tid vi lägger på att utveckla mötesformerna så att de fungerar. Samtalsmetodiken är en central pusselbit i det arbetet – …