fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Aktuella utbildningar i samtalsmetodik, PASS-teorin och barn- och elevhälsa läsåret 2024/2025 samt nytt webbinarium om Digibility

Så har läsåret rullat igång och vi vill flagga för de utbildningar som vi satt datum för. Du kan läsa mer om de olika kurserna här: https://skolutvecklarna.se/aktuella-kurser/ CAS2 och PASS-teorin Närmast genomför vi nya omgångar av certifieringskurser i CAS2 och PASS-teorin, en evidensbaserad modell för att fördjupa förståelsen för barn och elevers kognitiva förmågor. Kurserna …

Nytt läsår med Digibility

”Efter att vi tagit del av Digibility så har vi insett att vi kan höja ribban på våra förväntningar på elevernas kunskapsutveckling.” Vi vet att elevers metakognition, arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga och logiska tänkande påverkar deras kunskapsutveckling i skolans vardag. Bland de elever som lyfts i elevhälsoarbetet återfinns många elever som har sårbarheter i en eller flera …

Om augusti-uppstarten, elever som ”glömmer fast de kunde förut”, kommande skolreformer, och GIVETVIS förskoleboken!

Så börjar förskolan och skolans verksamheter att rulla i gång efter sommarledigheter. Två intensiva veckor i augusti pågår med föreläsningar från förskola till vuxenutbildning. Jag har föreläst om teman som berör hur vi kan främja barns förmågor i förskolan, till frågor om hur vi kan stötta elever i grund-, gymnasie- och vuxenutbildning med deras studiestrategier, …

Om hjärnforskning, kognitionsvetenskap, digitalisering, AI, metakognition, läsutveckling och Science of Learning

Så börjar augusti månad och det är dags att väcka ”skolhjärnan” till liv. I mitten av juli deltog jag i IMBES-konferensen i Leuven anordnat av International Mind, Brain and Education Society. I tre blogginlägg som finns här på bloggen kan du nu läsa om aktuell hjärn-, kognitions- och undervisningsforskning: Dag 1 innehöll spännande inspel om …

Läsutvecklingen som förändrar hjärnan, barns metakognition samt vilken evidens finns för olika stödinsatser för elever i behov av stöd?

Rapport från IMBES dag 3 Efter tredje dagen på IMBES lämnade jag ett regntungt Leuven för några veckors ytterligare ledighet innan augusti månad väcker ”skolhjärnan” till liv. Professor Stanislas Dehaene höll en keynote om hur läsning förändrar hjärnan. Han beskrev Visual Word Form Area (VWFA), där neuroner utvecklas för att känna igen bokstäver och ord. …

Regeringens nya myndighetsdirektiv om vetenskaplig grund, Science of Learning, digitaliseringens risker och AI

Rapport från IMBES dag 2 Medan IMBES-konferensens dag 2 pågår i Leuven i mitten av juli, publiceras ett myndighetsdirektiv från Utbildningsdepartementet: ”Skolverket ska beakta riskerna med digitalisering” samt att skolmyndigheterna ”ska i sitt arbete beakta att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.”. Som ett sammanträffande berördes dessa teman på IMBES. Rörande vetenskaplig …

Rapport från IMBES dag 1

Så hängde jag på mig forskarkavajen mitt i sommaren. Så ser livet ut om man vill hålla sig ajour och delta i internationella konferenser, som ofta sker i juli och augusti. Denna sommar deltar jag i IMBES 2024 – ”International Mind, Brain and Education Societys” konferens med fokus på området kognition, hjärnforskning och barns och …

Almedalen, förskolan, läskrisen och skolreformerna

Så är jag på väg hem efter Almedalen där jag deltog i två paneldebatter om arbetet med barns språkutveckling i förskolan och skolan, samt om bedömning i förskolan, fint arrangerade av Unikum, med Lise-Lotte Hjalmar och Jonas Ryberg som modererade initierat. Variationen, progressionen och dosen En framgångsfaktor i förskolan är en fördjupad förståelse för barns …

Att utveckla det främjande, förebyggande och åtgärdande barnhälsoarbetet i förskolan

I de sista två kapitlen i boken lyfter vi perspektivet igen och tittar på vårt gemensamma arbete på förskolan. I fokus är hur vi kan utveckla vårt främjande och förebyggande, men också åtgärdande arbete i vardagen, och hur vi kan få syn på faktorer som kan öka likvärdigheten i barns hälsa, lärande och utveckling. Jag …

Vi måste prata om banden som växer fram i förskolan

Kapitel 13 – Banden som växer fram mellan barn och vuxna – samspel, relationer och undervisning Alla pratar om relationens roll för lärandet och barns välbefinnande. Och det är bra. Men vad menar vi egentligen med ”en god relation”, och vad innebär det för lärande och undervisning? I det här kapitlet använder jag begreppet ”den …

×