fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Lära sig till provet, lära sig för livet?

Skolgårdarna och lokalerna ligger tomma i sensommaren. Om några veckor fylls de återigen av elever som återvänder till skolan. En del kommer dit som nybörjare. En del börjar sitt första år på gymnasiet. Vilka kunskaper och färdigheter har de med sig sen tidigare? Vad minns de och vad kan de av det som de lärde …

Att utvärdera elevhälsa

Så pågår på många håll utvärderingar och planeringsdagar. Detta inkluderar skolors elevhälsoteam och elevhälsoarbete liksom centrala stödfunktioner. En enkel tumregel i utvärderingen av arbetet är att göra en analys på organisatorisk nivå: Då kan man använda ”husmodellen” som bygger på min bok ”Att utveckla elevhälsa, och göra en organisatorisk analys (1). Hur fungerar de arbetsformer …

Vad är självreglering, och vilken roll spelar den för elevers lärande?

Hej! Här kommer andra videoklippet i serien ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan”. Det berör begreppet ”Självreglering” och finns här: https://youtu.be/CfBcrrImNX4 Självregleringsbegreppet ger oss ledtrådar kring hur elever gradvis utvecklar och klarar av att ta ökat eget ansvar i lärandet. Lektionsplanering, undervisningens utformning, uppgifternas karaktär, och lärmiljöerna i stort samspelar med elevers självregleringsförmåga. …

Hur förstår vi begreppet metakognition…?

Hur förstår vi begreppet metakognition…? Hej! Här följer första videoklippet i serien ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan”. För er som prenumererar på bloggen har vi tidigare skickat ut en exklusiv förhandsvisning. Avsnitt 1 kring ”Metakognition” finns här: https://youtu.be/Q3CWMcrFs_M Dagens tema: Metakognition är så mycket mer än bara att fråga eleverna ”hur de tänkte” …

Från dubbla spår…

”Från dubbla spår till elevhälsa” hette det slutbetänkande i elevvårdsutredningen som lades fram år 2000, och som ledde fram till begreppet ”Elevhälsa”. I missivet kunde man läsa följande: ””—elevvårdens och skolans pedagogiska verksamhet — löper bredvid varandra, som på dubbla spår, faktiskt ibland på tredubbla spår: skolhälsovården kör på sitt spår, elevvården på sitt, skolans …

Äntligen är den här…

…min nya bok ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan”! Här nedanför kan du ta del av en video där jag pratar om boken: Boken finns att beställa via vår webshop till förmånligt pris: http://bit.ly/attutvecklaförmågor Den finns också via de vanliga nätbokhandlarna. Med vänlig hälsning, Petri Partanen

”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund – i skolan”

Då är äntligen min nya bok ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund – i skolan” på väg till tryckning. Den beräknas börja levereras i januari. I boken tar jag min utgångspunkt i läroplanernas formuleringar att elever ska lära sig kunskaper och utveckla förmågor. Men, hur kan vi förstå relationen mellan kunskaper och förmågor? Och vad …

Nu utvecklar vi det operativa OCH det strategiska elevhälsoarbetet!

Hur bygger man en elevhälso-organisation som håller, med fokus på främjande och förebyggande arbete? Bara under de senaste åren har jag tillsammans med kollegor på Skolutvecklarna Sverige haft förmånen att arbeta med att utveckla elevhälsoarbetet i ett antal kommuner, skolor och elevhälsoteam. Bland annat har vi arbetat inom ramen för Skolverkets Samverkan för Bästa Skola …

”Huvudmannens ansvar”

Vi måste prata om huvudmannens ansvar. ”Huvudmannen” låter knepigt. Som en huvudfoting. Men, vi måste prata om huvudmannens styrning och ledning av barn- och elevhälsa. Låter det torrt och tråkigt? Det är det inte, för det handlar i praktiken om hur din vardag i barn- och elevhälsoarbetet påverkas och påverkar vad som faller ut i …

Vi måste tänka till om förskolans och skolans lärmiljöer

Vi måste tänka till om förskolans och skolans lärmiljöer. Jag har de senaste åren mött två i viss mån motstridiga filosofier. Den ena om att det krävs en by för att uppfostra barnen, med stora ytor, transparens och glasfönster, många barn och många vuxna att ty sig till, och en inskolning in i en förhoppning …

×