fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Skolprat om metakognition, planering och självreglering

Jag fick förmånen att delta i podden Skolprat för att prata med Karin Rådberg och Petter Enlund om sambanden mellan elevers kunskaper och deras förmågor, och om varför vi behöver öka vår förståelse för hur elevers förmågor påverkar deras lärande. Och så fick jag givetvis prata om några av mina favorit-förmågor: metakognition, planering och självreglering. …

Nytt år, nya utmaningar…

Då är vi igång med att utveckla det hälsofrämjande och förebyggande arbetet 2020. Tisdag den 7:e januari höll jag föreläsning i Vara kommun om ”Hälsa för lärande – Lärande för hälsa.” – den kunskapsöversikt som jag skrivit för Skolverket. Vara kommuns informatör gjorde ett fint reportage med intervju som du kan läsa här: Vi har …

Vi måste prata mer om likvärdigheten (del 1)

Så har Pisaresultaten för 2018 ankommit och med dem glädjen över att kurvorna pekar uppåt för Sverige. En stund kan vi vila i den glädjen, även om ett resultat i relation till ett genomsnitt inte säger allt. Mer intressant är då spridningen i resultat bland elever i vårt land. Och signalerna från både Skolverkets Peter …

Att utveckla elevhälsoarbetet 23:e jan 2020

Det finns fortfarande platser till utbildningsdagen i att utveckla elevhälsoarbetet 23:e januari 2020 i Stockholm som jag håller i.  Dagen är ett tillfälle att ta del av hur man utvecklar ett välfungerande elevhälsoarbete på skolan, såväl i elevhälsoteam som arbetslag. Jag kommer särskilt att beröra hur man kan utveckla förebyggande och hälsofrämjande insatser med utgångspunkt …

Medierat lärande för det 21:a århundradet

Jag är glad och stolt över vår senaste bok kring medierat lärande som precis släppts i samarbete med National Institute of Education i Singapore (NIE) i höst. I mitt kapitel beskriver jag historiken kring metakognition och exekutiva funktioner, med referens till Vygotskijs och Lurias forskning, samt Feuersteins forskning kring medierat lärande. Jag beskriver där hur …

Forskningsprojekt kring kartläggning och utredning av tal-, språk- och kommunikativ förmåga

Kloka och kunniga Anna Eva Hallin, logoped och forskare på Karolinska Institutet skriver på sin forskningsblogg [Sprakforskning.se] om utmaningarna med att utreda språklig förmåga hos flerspråkiga barn, inklusive barn från socioekonomisk utsatthet. En ny studie av Andersson med kollegor (1) visar t ex att ett av logopeder använt vanligt utredningsinstrument kan ge gravt missvisande resultat. …

REFLECT!

Nu har vi startat projektet REFLECT – akronym för det långa projektnamnet: ”Raising awareness and stimulating Executive Functioning and social emotional Learning by integrating Evidence-based strategies in the Classroom to empower pupils, Teachers and parents” Syftet med EU-projektet är att arbeta med att stödja elevers exekutiva funktioner och socioemotionella färdigheter i skolan i nära samarbete …

Rapport från UCL

En effektiv och lärorik vecka som gästforskare på UCLs Institute of Education är till ända. London bjöd både på sol och regn. Jag fick bl.a föreläsa om min forskning kring metakognition och matematik, för doktorerande skolpsykologer, samt för den tvärvetenskapliga forskargruppen kring språk-, matematik- och läsutveckling. Jag lyckades knipa arbetsplatsen på Institutet som någon döpt …

Elevhälsans dag i Jönköping

Nyligen föreläste jag på fina årliga Elevhälsans dag i Jönköping! Hur förstår vi elevernas olika förutsättningar och behov, och arbetet för att utjämna skillnader och öka likvärdigheten? Vilken roll spelar förmågor för elevernas kunskapsutveckling, inte minst metakognition och självreglering? Arbetet med ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd blir lättare om vi kan förankra …

Varför vi inte kan undervisa fakta utan förståelse – om revideringen av LGR11

Skolverket har nu presenterat förslag till revidering av läroplanen, och bland annat betonat ökat fokus på faktakunskaper för yngre barn. Vikten av faktakunskaper har ju lyfts i skoldebatten, och ibland har det tolkats som ”korvstoppningsskolans” återkomst. Men det tror jag är en felaktig tolkning – att betona faktakunskaper innebär inte att eleverna ska korvstoppas med …

×