fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Vi måste tänka till om förskolans och skolans lärmiljöer

Vi måste tänka till om förskolans och skolans lärmiljöer. Jag har de senaste åren mött två i viss mån motstridiga filosofier. Den ena om att det krävs en by för att uppfostra barnen, med stora ytor, transparens och glasfönster, många barn och många vuxna att ty sig till, och en inskolning in i en förhoppning …

Reportage om ”Metakognitivt arbetssätt i undervisningen”

På Pedagog Östersunds hemsida finns ett fint reportage om utbildningen och FoU-projektet ”Metakognitivt arbetssätt i undervisningen”. Det handlar om att utveckla ett gemensamt språk för hur vi förstår och kan arbeta systematiskt med metakognition. Denna gång berörde vi också hur metakognition, motivation och självbestämmande (autonomi) hänger ihop:   http://pedagog.ostersund.se/wordpress/?p=1595869  

De fyra M:n i undervisningen

Tidigare i veckan föreläste jag på fina konferensen Specialpedagogiskt forum utifrån min kommande bok ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund – i skolan”. Jag började i de fyra M:n – Vilken effekt har elevers förståelse för skolans Mål för deras lärande, varför är det viktigt att också jobba med elevernas yttre Motivation i lärandet, Meningsfullhet …

Precis nu är tiden för förebyggande arbete

  Precis nu är tiden för att pröva det förebyggande arbetet med elevhälsa i praktiken. Varför just nu, tänker du? Därför att nu har nya barn- och elevgrupper bildats, några veckor in i terminen har klasserna och undervisningen haft tid att etablera sig. Känner du ett arbetslag eller lärare som sliter ont just nu, där …

Låt oss prata om dynamisk utredning

I SPSMs nya stödmaterial ”Särskilt stöd för nyanlända” (1) beskrivs vikten av att arbeta med ett formativt arbetssätt kring nyanlända elever, samt dynamisk utredning som ett komplement i samband med utredning av särskilt stöd. Att förstå nyanlända elevers förutsättningar för lärande kräver andra sätt att göra bedömningar och utredningar, då många kartläggningsverktyg och testmaterial inte …

Lekens roll för hälsa och välbefinnande i förskolan

Så har den nya läroplanen för förskolan (2019) kommit (1). Jag läser den med stort intresse och jag tycker om mycket i den. Särskilt detta om lekens roll. Jag lägger den förra läroplanen bredvid och funderar kring vilken roll hälsa och välbefinnande spelar i de två läroplanerna? I den förra läroplanen nämns lek 14 gånger, …

Vi måste prata om kategoriskt, relationellt och funktionellt perspektiv

  Ett begreppspar som fått stort genomslag inom specialpedagogiken är kategoriskt och relationellt perspektiv. Ibland sätts de i motsatsställning till varandra: kategoriskt perspektiv innebär att vi betraktar barn och ungas svårigheter som individbundna. Relationellt perspektiv syftar till att förstå svårigheter som något som uppstår i relation till omgivningen eller kontexten (1). Samtidigt som jag sympatiserar …

Skolresultat beror på mycket mer än ”svag begåvning”

Med anledning av debatten kring kunskapskraven i LGR11 och om vilken roll som ”svag begåvning” spelar skriver jag och fem psykologer ett inlägg i Lärarnas Tidning för att nyansera debatten:   https://lararnastidning.se/skolresultat-beror-pa-mycket-mer-an-teoretisk-begavning/

Helheten i en organisation är inte bara summan av delarna, den är också kvalitén i samspelet mellan dem

Vi måste prata mer om elevhälsa och hur vi organiserar oss. Elevhälsa är inte bara det som elevhälsopersonalen eller EHT gör. Det visste ni säkert redan. Men det är heller inte bara det hälsofrämjande arbete som alla lärare och skolpersonal gör i vardagen i undervisningen och i lärmiljöerna. Utan det är det vi gör tillsammans, …

Handlednings- och samtalsmetodik för specialpedagoger och speciallärare

Nu har vi öppnat anmälningarna till vår uppskattade utbildning i ”Handlednings- och samtalsmetodik för specialpedagoger och speciallärare, m.fl. I” 28-30 november 2018 i Stockholm. En utbildning för dig som vill utveckla din samtalsmetodik i handledning, konsultation, utrednings- och utvecklingsarbete. Med fokus på barn och ungas hälsa, lärande och utveckling, och med en röd tråd från läroplanernas …

×