fbpx

Podd om metakognitivt lärande och självreglering

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Podd om metakognitivt lärande och självreglering

Jag fick för ett tag sen äran att gästa TVÅ poddar samtidigt, och prata om ett av mina favoritteman: ”Metakognitivt lärande och självreglering”. Metakognition är ju ett vid ett första påseende ett abstrakt begrepp som vid närmare granskning är knivskarpt i att beskriva elevers behov i vår tid. Det berör hur elever kan bli mer delaktiga, ansvarstagande, uthålliga och lära sig att navigera mellan blindskären i lärandet och undervisningen. Den pedagogisk-psykologiska metakognitionsforskningen ger oss pusselbitar kring varför elever som glömmer lär sig mer än de som minns på en gång, varför det är önskvärt att det (också) tar emot i lärandet, och varför vi inte kan fråga elever om ”hur de lär sig” och forma undervisningen utifrån det.

Det var dubbelt så kul, inte minst för de kloka frågorna och tankarna från poddvärdarna Caisa Skoglund och Therese Björnstam på Pedagog Norrköping, som vid det här laget har producerat en hel rad med informativa poddar. Finns där poddar finns, som det heter! Eller via länken: https://norrkoping.se/skola-och-forskola/pedagog-norrkoping/podcast-om-pedagogik-ochelevhalsa#MetakognitivtlarandeochsjalvregleringmedPetriPartanen

PS. Dela gärna! DS.

Inga kommentarer

Lägg till din kommentar

×