fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Från dubbla spår…

”Från dubbla spår till elevhälsa” hette det slutbetänkande i elevvårdsutredningen som lades fram år 2000, och som ledde fram till begreppet ”Elevhälsa”. I missivet kunde man läsa följande: ””—elevvårdens och skolans pedagogiska verksamhet — löper bredvid varandra, som på dubbla spår, faktiskt ibland på tredubbla spår: skolhälsovården kör på sitt spår, elevvården på sitt, skolans …

Äntligen är den här…

…min nya bok ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan”! Här nedanför kan du ta del av en video där jag pratar om boken: Boken finns att beställa via vår webshop till förmånligt pris: http://bit.ly/attutvecklaförmågor Den finns också via de vanliga nätbokhandlarna. Med vänlig hälsning, Petri Partanen

”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund – i skolan”

Då är äntligen min nya bok ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund – i skolan” på väg till tryckning. Den beräknas börja levereras i januari. I boken tar jag min utgångspunkt i läroplanernas formuleringar att elever ska lära sig kunskaper och utveckla förmågor. Men, hur kan vi förstå relationen mellan kunskaper och förmågor? Och vad …

Nu utvecklar vi det operativa OCH det strategiska elevhälsoarbetet!

Hur bygger man en elevhälso-organisation som håller, med fokus på främjande och förebyggande arbete? Bara under de senaste åren har jag tillsammans med kollegor på Skolutvecklarna Sverige haft förmånen att arbeta med att utveckla elevhälsoarbetet i ett antal kommuner, skolor och elevhälsoteam. Bland annat har vi arbetat inom ramen för Skolverkets Samverkan för Bästa Skola …

”Huvudmannens ansvar”

Vi måste prata om huvudmannens ansvar. ”Huvudmannen” låter knepigt. Som en huvudfoting. Men, vi måste prata om huvudmannens styrning och ledning av barn- och elevhälsa. Låter det torrt och tråkigt? Det är det inte, för det handlar i praktiken om hur din vardag i barn- och elevhälsoarbetet påverkas och påverkar vad som faller ut i …

Vi måste tänka till om förskolans och skolans lärmiljöer

Vi måste tänka till om förskolans och skolans lärmiljöer. Jag har de senaste åren mött två i viss mån motstridiga filosofier. Den ena om att det krävs en by för att uppfostra barnen, med stora ytor, transparens och glasfönster, många barn och många vuxna att ty sig till, och en inskolning in i en förhoppning …

Reportage om ”Metakognitivt arbetssätt i undervisningen”

På Pedagog Östersunds hemsida finns ett fint reportage om utbildningen och FoU-projektet ”Metakognitivt arbetssätt i undervisningen”. Det handlar om att utveckla ett gemensamt språk för hur vi förstår och kan arbeta systematiskt med metakognition. Denna gång berörde vi också hur metakognition, motivation och självbestämmande (autonomi) hänger ihop:   http://pedagog.ostersund.se/wordpress/?p=1595869  

De fyra M:n i undervisningen

Tidigare i veckan föreläste jag på fina konferensen Specialpedagogiskt forum utifrån min kommande bok ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund – i skolan”. Jag började i de fyra M:n – Vilken effekt har elevers förståelse för skolans Mål för deras lärande, varför är det viktigt att också jobba med elevernas yttre Motivation i lärandet, Meningsfullhet …

Precis nu är tiden för förebyggande arbete

  Precis nu är tiden för att pröva det förebyggande arbetet med elevhälsa i praktiken. Varför just nu, tänker du? Därför att nu har nya barn- och elevgrupper bildats, några veckor in i terminen har klasserna och undervisningen haft tid att etablera sig. Känner du ett arbetslag eller lärare som sliter ont just nu, där …

Låt oss prata om dynamisk utredning

I SPSMs nya stödmaterial ”Särskilt stöd för nyanlända” (1) beskrivs vikten av att arbeta med ett formativt arbetssätt kring nyanlända elever, samt dynamisk utredning som ett komplement i samband med utredning av särskilt stöd. Att förstå nyanlända elevers förutsättningar för lärande kräver andra sätt att göra bedömningar och utredningar, då många kartläggningsverktyg och testmaterial inte …

×