fbpx

Från barns förmågor till barnhälsoarbete – röster och reflektioner från hösten

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Från barns förmågor till barnhälsoarbete – röster och reflektioner från hösten

När september övergår i oktober och löven skiftar färg, känner jag tacksamhet över alla de möten, samtal och reflektioner som hösten redan har fört med sig. Under augusti och september har jag haft förmånen att möta många engagerade pedagoger utifrån min bok Att utveckla barns förmågor i förskolan.”

Röster om utbildningen

En återkommande reflektion är att deltagarna kan relatera till förskolans vardag och känna igen sig, men också få nya ord och begrepp för att fördjupa arbetet. Inte minst fokuset på hur vi kan förstå och stötta barns tidiga självregleringsförmåga engagerar. Innehållet väcker reflektion och ny energi i förskolans tidvis tuffa vardag. Här är några röster som berört mig särskilt:

”Viktigt och tänkvärt – det är vi som gör skillnad för barnen. Mina val gör skillnad!”
”Föreläsningen gjorde mig verkligen peppad 😊.”
”Så tydlig koppling mellan teori och praktik!!! ””Jag tänker mycket kring hur vi kan hitta en balans mellan att följa barns nyfikenhet och initiativ och att planera och leda explicit undervisning. ”
”Att en god relation med barnen stärker barnens hjärna. Om barnen mår bra så är det lättare för dom att lära sig.”
”Väldigt bra att vi alla fick djuploda i begreppen som du tog upp. Vi gör mycket bra på förskolan men behöver sätta ord på det vi gör mer och bli medvetna om hur vi påverkar barnens tankeprocesser.”
”Otroligt intressant föreläsning som gav så många tankar och så många saker som stöttar våra barn i deras utveckling 👍🥰.”

Att utveckla barnhälsoarbetet i förskolan

Samtidigt som vi pratar om barns förmågor och utveckling, är det också viktigt att vi på förskolan arbetar långsiktigt och systematiskt med formerna för vårt barnhälsoarbete. Det handlar såväl om att ta fasta på hälsa och välbefinnande så som det formuleras i förskolans nyligen reviderade läroplan, men också synliggöra hur förskolans undervisning kan utjämna skillnader i barns uppväxtvillkor. Därför är jag glad att få hålla i utbildningen Att utveckla barnhälsoarbetet i förskolan – där fokus ligger på att skapa gemensam förståelse för begreppen hälsa och välbefinnande i förskolans läroplan, samt genomlysa och utveckla rutiner och mötesstrukturer, både i arbetslaget, i barnhälsoteamet och på organisationsnivå så att vi kan möta barns behov av stöd och stimulans. I utbildningen arbetar vi med den tredelade stödmodellen för att utveckla såväl främjande, förebyggande och åtgärdande insatser.

Även denna utbildning har jag föreläst om under september och kommer fortsätta med framöver. Och för den som är nyfiken: den 15 januari 2026 håller jag en öppen utbildningsdag på temat – varmt välkommen!

Ha en fortsatt fin höst!

Petri Partanen

Inga kommentarer

Lägg till din kommentar

×