Vuxenutbildningen, metakognition, motivation och Malaguzzi
Jag lämnar ett höstmysigt Visby efter att ha fått föreläsa för den fina personalen på Vuxenutbildningen Gotland om hur vi kan främja elevers metakognition och självreglering i vuxenutbildningen. Sist jag var här var Almedalen för två år sen – givetvis en mycket annorlunda upplevelse. Tack till Ulla Maija Madison med kollegor på vuxenutbildningen! Många kloka frågor fick jag och en del svar kunde jag ge: en fråga handlade om motivationens betydelse i sammanhanget. Och mitt svar handlade om att motivation dels handlar om att hjälpa elever att förhålla sig till sin motivation (eller brist därpå) på ett medvetet sätt genom att främja metakognition. Och att framgång i studierna föder också motivation. Jag tycker att vi för ofta snurar in oss i diskussioner om inre och yttre motivation och förtingligar det. Elevgrupperna som kommer till vuxenutbildningen har ofta negativa metakognitiva berättelser om sig själv och sitt lärande i ryggsäcken från tidigare skolgång. Och inlärda undvikandestrategier kan snabbt ersätta studiestrategierna.

Dagen därpå fick jag förmånen att fortsätta ett processinriktat arbete med fyra elevhälsoteam i en fördjupande workshop någonstans i Sverige kring att utveckla arbetet utifrån den tredelade stödmodellen: vikten av både främjande, förebyggande och åtgärdande insatser. Den tredelade stödmodellen kommer att vara relevant bortom kommande skolreformer.
Så går vi nu in i höstlovet i skolans värld. Men höstlovsveckan går i förskolans och barnhälsoarbetets tecken för min del – och flera föreläsningar om ”Att utveckla barns förmågor i förskolan” runt om i landet. Och så pågår planeringen i mitt huvud för en föreläsning med arbetsnamnet ”Från Malaguzzi, Vecchi och Vygotskij till modern neurovetenskap”. Spännande va? Ha en fortsatt fin höst! Kanske syns vi därute?
Med vänlig hälsning, Petri Partanen

Inga kommentarer