Att utveckla barnhälsoarbetet i förskolan
”Barn har olika förutsättningar i sin ryggsäck när de kommer till förskolan. Hur kan vi utjämna skillnader och öka likvärdigheten?”
Ur ”Att utveckla barns förmågor i förskolan” av Petri Partanen
Så har en dryg månad gått efter sommarsemestrar, och förskolor runt om i Sverige är i full färd med sin verksamhet. Under denna månad har jag också fått förmånen att träffa ett antal förskolor, förskollärare, rektorer, barnhälsopersonal med utgångspunkt från min bok ”Att utveckla barns förmågor i förskolan”. Den kan du läsa mer om här.
Särskilt spännande är det att stanna upp tillsammans för att fundera kring hur vi kan arbeta främjande och förebyggande i barnhälsoarbetet. Mina första egna erfarenheter från detta kommer mer än femton år sedan när vi byggde de första barnhälsoteamen i förskolan i Östersunds kommun. På den tiden var det ett pionjärarbete att utvidga tillgången till professioner från elevhälsan till barnhälsoteamen. Arbetet resulterade också i riktlinjer i form av en barn- och elevhälsoplan, som formulerade att i centrum för arbetssättet fanns barn- och elevhälsomöten (BEHM), med barnet eller eleven i fokus.
Mycket vatten har runnit under broarna och förskolans arbete har utvecklats sen dessa år i en främjande och förebyggande riktning. I samband med att jag skrev kunskapsöversikten ”Hälsa för lärande – lärande för hälsa” gick jag också särskilt igenom forskningen för främjande och förebyggande insatser i förskolan. Vi vet att det finns barngrupper i riskzon redan i förskolan, som har lägre deltagande i förskolans undervisning, av olika skäl – på grund av olika förutsättningar. För att kunna arbeta främjande och förebyggande effektivt behöver vi dock också förstå dessa skillnader i förutsättningar. Därför formulerade jag också citatet i inledningen: ”Barn har olika förutsättningar i sin ryggsäck när de kommer till förskolan. Hur kan vi utjämna skillnader och öka likvärdigheten?” – ett citat som låg till grunden för min bok när jag skrev den.
Vi fortsätter arbetet i flera kommuner med stöd av boken, för att sätta in alla de insatser som görs på olika sätt i ett större sammanhang, så att de hänger ihop. I många kommuner virvlar begrepp runt, som t ex språk- och kunskapsutvecklande arbete, tidiga insatser för läsförberedande utveckling, tidig matematikutveckling, att utjämna skillnader för barn med en mångfald av kulturella och språkliga bakgrunder (CALD) och barn från socioekonomisk utsatthet, med mera.
Nu finns också en möjlighet att ta del av en utbildningsdag för förskolor, förskolerektorer, förskollärare, barnhälsopersonal, specialpedagoger i förskolan, med flera. Den 21:a januari 2025 anordnas utbildningsdagen ”Att utveckla barnhälsoarbetet i förskolan”. Mer information om dagen samt länk till anmälan finns här: https://skolutvecklarna.se/att-utveckla-barnhalsoarbetet-i-forskolan-2/. Dagen utgår från min bok, med särskilt fokus på hur vi ökar vår förståelse för och kan utforma främjande och förebyggande insatser i förskolan, just för att utjämna skillnader och öka likvärdigheten. Välkomna!
Med vänlig hälsning, Petri Partanen
Inga kommentarer