fbpx

Processinriktad utbildning

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Processinriktad digital utbildning utifrån ”Att utveckla barns förmågor i förskolan”

”Vill ni ta nästa steg i arbetet med att stötta barns förmågor, lärande och utveckling på ett hållbart sätt – och samtidigt skapa mer likvärdiga förutsättningar i förskolan?”

Då kan vår digitala utbildning med Petri Partanen bli ett värdefullt stöd i er utvecklingsresa.Föreläsningarna bygger vidare på bokens innehåll och gör det till ett praktiskt verktyg för reflektion och gemensam utveckling i arbetslaget.

Genom fyra förinspelade videoföreläsningar får ni tillgång till forskningsbaserad kunskap, reflektion och praktiska exempel – perfekt att använda i arbetslaget, på utbildningsdagar, APT eller som del i ett långsiktigt utvecklingsarbete. Och – hela utbildningen är anpassad till den reviderade läroplanen Lpfö18 – 2025.

Ni väljer själva när och hur ni ser föreläsningarna.
Visningsrätt ges under överenskommen period, t ex ett år  – med möjlighet till introduktion, stöd och återkoppling från Petri under genomförandet.

Kontakta Petri för mer information
🧠 Föreläsning 1: Förutsättningar, läroplan och likvärdighet

🔸 Hur frisk- och riskfaktorer påverkar barns utveckling och lärande redan i tidig ålder
🔸 Vad läroplanens fyra kunskapsformer betyder i praktiken – kopplat till barns sätt att tänka och agera
🔸 Den tredelade stödmodellen: ett konkret verktyg för att arbeta hälsofrämjande och förebyggande
🔸 Hur förskolan kan skapa likvärdiga möjligheter genom rätt stöd och anpassningar i vardagen
➕ Praktiska exempel och reflektionsfrågor för att koppla teorin till er egen verksamhet

🗣️ Föreläsning 2: Tänkande, språk och lärmiljö

🔸 Hur språket fungerar som ett verktyg för barns tänkande, förståelse och samspel
🔸 PASS-modellen – ett konkret verktyg för att förstå barns kognitiva styrkor och sårbarheter (Planerings-, Uppmärksamhets-, Simultan och Successiv förmåga)
🔸 Tidig matematikutveckling – vad forskningen visar och hur förskolan kan främja den
🔸 Så kan både spontan och planerad undervisning bidra till en lärmiljö där alla barn får förutsättningar att lyckas
➕ Reflektionsfrågor som hjälper er koppla teorin till praktiken i just er barngrupp

🎯 Föreläsning 3: Självreglering och metakognition

🔸 Hur vi kan stötta barn att utveckla självreglering – från yttre vuxenstyrning till inre självkontroll
🔸 Vad co-reglering innebär – och hur vi som vuxna kan agera i vardagen för att bli ett stöd
🔸 Så kan lek, rutinsituationer och undervisning formas för att hjälpa barn hantera känslor, impulser och samspel
➕ Konkreta exempel och reflektionsfrågor kopplade till förskolans vardagliga utmaningar

🤝 Föreläsning 4: Lek, samspel, relationer och behov

🔸 Lekens roll i barns utveckling – från tidig imitation till komplexa rollekar
🔸 Hur trygga relationer och samspel skapar grunden för delaktighet, utveckling och lärande
🔸 Behovsmodellen – ett praktiskt verktyg för att förstå barns olika uttryck och behov
🔸 Så kan arbetslaget arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande – som en helhet
➕ Reflektionsunderlag för att omsätta föreläsningen i praktiskt, gemensamt utvecklingsarbete

Kontakta Petri för mer information

Sagt om Petris föreläsningar

”Petri är både inspirerande, konkret och väver samtidigt ihop komplexa frågor från forskning och praktik på ett enkelt sätt”

”Jag visste att han är kunnig och insatt men inte att han var så här rolig!”

”Boken är fantastisk och en guldgruva som
vi kan arbeta med under lång tid framöver! Innehållet blev ännu mera levande och tydligt i och med föreläsningarna!” 

”Du är en engagerande föreläsare och det skiner ständigt igenom hur genuint spännande och viktigt du tycker att detta område är. Det smittar av sig!”

”Föreläsningarna bildade en helhet, precis som boken! Från hjärnan, barnperspektivet, barns tänkande och språkutveckling, till både den spontana och planerade undervisningens och lekens roll, och samtalsmetodiken för att främja barns väbefinnande, lärande och utveckling.”

Boka idag och få direkt tillgång till utbildningen, inklusive möjlighet till introduktion och avstämning med Petri.

Ny bok ”Att utveckla barns förmågor i förskolan” av Petri Partanen

Hur kan vi förstå och stötta barns tänkande, språk, uppmärksamhet och självreglering – i förskoleåldern?

Den här boken vänder sig till dig som arbetar i förskolan och vill ha praktiska verktyg och forskningsbaserad förståelse för att möta barns olika förutsättningar.

I boken får du bland annat läsa om:

✅ Hur vi kan förstå och arbeta med läroplanens mål i praktiken
✅ Kognitionsvetenskap som verktyg för att främja barns tänkande och lärannde
✅ PASS-modellen – om planerings-, uppmärksamhets-, simultan och successiv förmåga
✅ Tidig metakognition, självreglering och språk- och matematikutveckling
✅ Lekens roll för lärande och utveckling
✅ Hur samspel och relationer påverkar lärande
✅ Behovsmodellen som verktyg för att analysera och möta olika behov

Med en varm och reflekterande ton guidar psykolog och forskare Petri Partanen dig genom hur barns ”ryggsäckar” av erfarenheter och förmågor påverkar deras lärande – och hur vi kan utforma undervisning, bemötande och lärmiljöer därefter.

Det här är boken för förskollärare, specialpedagoger, rektorer och dig som vill arbeta främjande, förebyggande på ett systematiskt sätt i förskolan.

Köp boken från webbshop här!Beställ boken från LäroMedia !NYTT! Föreläsning & utbildning Läs om bokens innehåll här!

Sagt om boken

”Det här är boken som inte kunde ha kommit mer lägligt. Vi ser att förskolebarnens ”ryggsäckar” har förändrats över tid. Barns koncentration, uppmärksamhet och uthållighet diskuteras dagligen hos oss”.

Förskollärare

”Hur tänkande och språkutveckling hänger ihop är högaktuellt utifrån de stora skillnader vi ser i barns utveckling på våra förskolor. Hur man kan arbeta främjande och förebyggande med tidig kunskaps-, matematik- och språkutveckling i förskolan är så angeläget!”

Rektor

” Och hur kognitionsvetenskap och lek- och samspelsfokus faktiskt hänger ihop, och berikar varandra. Jag är fascinerad över hur boken väver ihop förskolans läroplan med det främjande och förebyggande barnhälsoarbetet, på ett konkret och vardagligt sätt.”

Specialpedagog

×