Undervisa!: -Lärarens didaktiska nycklar
”Undervisa! – Lärarens didaktiska nycklar” heter en fin antologi som kom ut precis i början av sommaren, med Ann Pihlgren som redaktör, på Gleerups. En bok fylld med olika perspektiv på lärandet och undervisandet av både svenska och internationella praktiker och forskare. I boken fick jag möjlighet att skriva ett kapitel med titeln ”Från relationer till samspel och interaktioner”.
Relationer och reifikation
I kapitlet reder jag i relationsbegreppet, som fått stort genomslag i den svenska skolan. Jag menar att när vi pratar om relationer som sådana så sker det som kallas för ”reifiering” – förtingligande. Vi börjar behandla relationer, som är ett abstrakt undflyende begrepp, som ett eget ”ting” som ska åtgärdas, utvärderas och värderas. Och då uteblir ofta effekterna av relationsarbetet. Vi riktar blicken mot personliga egenskaper istället för att förstå att vår upplevelse av relation skapas i samspel och interaktion. Vi går i relationsfällan.
”När vi pratar om relationer så sker det som kallas för ”reifiering”. Vi börjar behandla relationer, som är ett abstrakt undflyende begrepp, som ett eget ”ting” som ska åtgärdas, utvärderas och värderas”
Istället tar jag utgångspunkt i forskning som pekar på vikten av blicken på undervisningen – den didaktiska relationen – och definierar den som interaktioner invävda i lärande och undervisning, och som vi därmed kan reflektera omkring och utveckla. Då är det lättare att prata om vad som kan främja respektive kan hindra en god lärande relation mellan elever och lärare.
Jag är tacksam för att jag fick bidra med mitt kapitel i antologin. Min egen erfarenhet av att undervisa kommer från universitetet då jag periodvis arbetat som lektor och universitetslärare. Men, mina tankar om hur vi kan förstå undervisning kommer nog framförallt från alla de kloka förskollärare och lärare som jag mött genom åren i mitt arbete som psykolog och som forskare i pedagogisk psykologi.
23:e oktober kl 16.00 anordnas ett boksläpp där Ann presenterar boken och flera författare kommer att presentera sina kapitel. Anmälan sker till Ann Pihlgren: ann.pihlgren@igniteresearch.org senast 16 oktober.
Inga kommentarer