fbpx

Vi måste prata om banden som växer fram i förskolan

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Vi måste prata om banden som växer fram i förskolan

”Vi tänker att våra relationer och de band som uppstår mellan barn och vuxna i förskolan är viktiga. Relationerna är att likna vid ett ”gummiband” mellan vuxna och barn – ibland behöver den vara tätare då barnen behöver närhet till de vuxna och mer av vuxenreglering. Vid andra tillfällen behöver gummibandet få vara mer löst och ge utrymme för barns utforskande och utveckling av självständighet och övning av självreglering. Men bandet får aldrig gå av.”

Ur Petri Partanen (2024). Att utveckla barns förmågor i förskolan

Kapitel 13 – Banden som växer fram mellan barn och vuxna – samspel, relationer och undervisning

Alla pratar om relationens roll för lärandet och barns välbefinnande. Och det är bra. Men vad menar vi egentligen med ”en god relation”, och vad innebär det för lärande och undervisning? I det här kapitlet använder jag begreppet ”den lärande relationen” för att beskriva hur dom där banden växer fram mellan barn och vuxna, och mellan barn också för den delen. Vad utmärker en samspelsinriktad undervisning, som stöttar barns utveckling av deras förmågor – särskilt deras tankeförmågor, språkutveckling och begynnande litteracitet – läs- och skrivutveckling? Hur tänker ni på er förskola kring relationer?

Detta är det sjätte inlägget om min nya bok ”Att utveckla barns förmågor i förskolan” som släpptes den 10:e juni. Du kan läsa mer om boken, läsa tidigare inlägg, och också beställa den via dess hemsida här: https://skolutvecklarna.se/ny-bok-att-utveckla-barns-formagor-i-forskolan-av-petri-partanen/

PS. Dela gärna inlägget med knapparna nedan. DS

Inga kommentarer

Lägg till din kommentar

×