Topp 5 på Petris blogg 2022
Så börjar snart en ny termin på ett nytt år, och fjolåret läggs till handlingarna och avlägsnar sig i backspegeln och bleknar i minnet. Ifjol hann jag skriva ett antal blogginlägg, 21 st närmare bestämt. Nästan en varannan vecka om man räknar bort ledigheter. Jag är också glad över att bloggen följs av er, närmare 3000 prenumeranter. 2023 hoppas jag hinna blogga i minst samma utsträckning. Här kommer en topplista med de mest lästa och spridda inläggen under 2022:
1. ”Se upp för relationsfällan – om positiva relationer och studiero”
Jag konstaterar att frågan om hur vi förstår arbetet med positiva relationer i skolan har väckt rekordstort intresse: https://skolutvecklarna.se/2022/02/14/se-upp-for-relationsfallan-om-positiva-relationer-och-studiero/
2. ”Har ni ett helaskolan-perspektiv i elevhälsoarbetet?”
På många skolor behöver man utveckla tydliga roller och arbetsformer för att möta elevers behov av stöd. ”Helaskolan”-perspektivet handlar om just det – att se till så att inte vi fastnar i dikena mellan t ex EHT och arbetslag utan att vi utvecklar en samsyn och använder resurserna på ett effektivt sätt: https://skolutvecklarna.se/2022/10/02/har-ni-ett-helaskolan-perspektiv-i-elevhalsoarbetet/
3. ”Cognitive Load Theory – en teori som varje lärare bör känna till…?”
I slutet av 2022 skrev jag två inlägg om kognitiv forskning för skolan och en gren av den som kallas för Cognitive Load Theory: https://skolutvecklarna.se/2022/11/23/cognitive-load-theory-en-teori-som-varje-larare-bor-kanna-till/
4. ”Läsa-skriva-räkna-garantin börjar i förskolan”
Ett inlägg som berörde förskolans förebyggande arbete med barns tidiga matematikutveckling och hur den hänger ihop med skolans tidiga insatser och den så kallade ”läsa-skriva-räkna”-garantin fick fin spridning: https://skolutvecklarna.se/2022/08/24/lasa-skriva-rakna-garantin-borjar-i-forskolan
5. ”Är det som är nödvändigt för vissa elever alltid bra för alla andra – om arbetet med tillgängligt lärande”
Slutligen fick ett inlägg där jag problematiserade arbetet med tillgängliga lärmiljöer också stor spridning. Detta inlägg kom redan 2021 men har fortsatt att få stor spridning, så även årets första vecka. https://skolutvecklarna.se/2021/02/10/ar-det-som-ar-nodvandigt-for-vissa-elever-alltid-bra-for-alla-andra-om-arbetet-med-tillgangligt-larande/
Det var fjolårets topplista. Ifall du är ny som prenumerant och nyfiken på vilka teman jag berört använd gärna funktionen där du kan klicka på kategorierna som jag taggat inläggen med. Jag ser fram emot att fortsätta dela mina tankar och erfarenheter från förskolans och skolans värld med er på bloggen. Inom kort kommer vårens första blogginlägg med titeln ”Sväller pyramiden hos er?” som handlar om utmaningar med arbetet med extra anpassningar och det kompensatoriska perspektivet. Häng med!
Med vänlig hälsning och god fortsättning på nya året
Petri Partanen
PS. Tycker du inlägget är intressant. Dela det gärna med knapparna nedan. DS.
Inga kommentarer