fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Podd om metakognitivt lärande och självreglering

Jag fick för ett tag sen äran att gästa TVÅ poddar samtidigt, och prata om ett av mina favoritteman: ”Metakognitivt lärande och självreglering”. Metakognition är ju ett vid ett första påseende ett abstrakt begrepp som vid närmare granskning är knivskarpt i att beskriva elevers behov i vår tid. Det berör hur elever kan bli mer …

Att stötta elevers studiestrategier, metakognition och självreglering i vuxenutbildningen – VIS-konferensen

Jag lämnar fina Vuxenutbildning I Samverkan (VIS)-konferensen i Stockholm efter att har lyssnat, samtalat och föreläst i två seminarier under rubriken ”Att stötta elevers studiestrategier, metakognition och självreglering i vuxenutbildningen”. Vuxenutbildning i Sverige, som brukar beskrivas som såväl första, andra och tredje chansen för vuxna elever, är en av våra viktiga och anrika institutioner för …

Leken, motoriken, tänkandet, språket, samspelet och matematiken – att utveckla barns förmågor i förskolan

Då är vi äntligen i gång i de första kommunerna för att fördjupa oss i hur barns förmågor utvecklas under förskoleåren, och vad det kan innebära för det främjande, förebyggande men också åtgärdande barnhälso- och pedagogiska arbetet. Vi vet att barn under förskoleåren bär med sig både frisk- och riskfaktorer i sina ryggsäckar, och att …

Nytt webbinarium om Digibility idag (torsdag 2:a maj) kl 16.00

Vi vill tipsa om att det fortfarande finns platser på webbinariet om Digibility, idag torsdagen 2:a maj, kl 16.00-16.45. På webbinariet kommer Petri Partanen att visa hur Digibility fungerar och hur det kan användas i både kartläggnings- och utredningsarbete kring elever i behov av stöd, men också i främjande och förebyggande arbete som kompetensutvecklingsplattform kring …

Att samordna, samarbeta och samverka i barn- och elevhälsoarbetet – intryck från SSGB-dagen

Sen 2:a juli 2023 formuleras det tydligare i skollagen att såväl elevhälsan, förskolan och skolan och rektorer behöver samarbeta, samverka och samordna arbetet både internt och externt. I torsdags i förra veckan fick jag äran att avsluta den fina samverkanskonferensen SSGB-dagen i Varberg (Strategisk SamordningsGrupp Barn) där förskola, skola, socialtjänst, polis, BUP, habilitering med flera …

Att implementera PASS-modellen i matematik-, läs och skrivutvecklingsarbetet

Senaste veckorna har jag och min kollega Niklas haft förmånen att utbilda ett sextiotal psykologer, specialpedagoger och speciallärare i elevhälsoarbete utifrån PASS-modellen. Senast träffade vi psykologer i Stockholms stad och diskuterade utredningar kring elever i behov av stöd. Många skolhuvudmän arbetar med frågor som rör NPF och tillgänglighet, vilket är bra, men vi ser ett …

Innan ”pinnarna” i frånvarosystemet börjar anhopas – om närvaroarbete och fullföljd utbildning

I förra veckan fick jag förmånen att hålla i en workshop inom ramen för SKRs program ”UP2 Fullföljd utbildning”. Ett antal kommuner arbetar med att vässa arbetet omkring elever med studieavbrott och elever med frånvaro – och både grundskolan och gymnasiet berörs ju i detta arbete. Dessa elever utgör viktiga målgrupper att arbeta såväl främjande, …

Om huvudmän, huvudfotingar och utredningen för en förbättrad elevhälsa

Del 1 Så har regeringen presenterat sin utredning ”En förbättrad elevhälsa”. Jag har läst direktiven till utredningen. De finns här. Eftersom direktiven är så omfattande kommer jag att kommentera dem i flera inlägg. Flera av frågorna som berörs i denna utredning berörs direkt av den förra stora ”mastodontutredningen” (SOU 2021:11), som jag också skrivit om …

Hur coachar man elevers studiestrategier?

11:e mars kl 16.00-16.45 genomför vi ett webbinarium där jag kommer prata om hur man kan använda Digibility vid metakognitiv coachning av elevers studiestrategier. Digibility är ett digitalt dynamiskt kartläggningsverktyg utvecklat utifrån bland annat min forskning kring metakognition, arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga, med mera. Det kan användas vid pedagogiska kartläggningar och utredningar, och vid undervisningsplanering. En kort …

Alla pratar om matematik- och läs- och skrivutveckling – men hur mår eleverna?

Medan matematik- och läs- och skrivresultaten och de universallösningar som behövs diskuteras i offentligheten går varje dag elever med varierande ryggsäckar av svårigheter till skolan, och lärare och elevhälsopersonal möter eleverna i och omkring undervisningen. I mitt arbete som psykolog i skolan har jag mött många av dessa elever i samband med utredningar av både …

×