Podden ”Skolprat” och EARLI 2023
Så rullar termin och läsår igång igen, och så också bloggen. Jag fick tillfälle att återbesöka fina skolpodden Skolprat med poddvärdarna Karin Rådberg och Niklas Åkerblom, och prata om skolstart, inkludering, psykisk hälsa och välbefinnande. Bland annat pratar vi om inkludering och exkludering i relation till frågor om särskilda undervisningsgrupper. Vidare pratar vi om att hjälpa eleverna in i rollen som elev, och om vad som ingår i rollen som skolförälder. Samt varför och hur vi bör undvika den klassiska uppgiften: ”Mitt sommarlov”. Länk till podden finns här.
Höstterminen blir också en spännande och intensiv arbetsperiod. Jag ska hjälpa förskolor, skolor och skolhuvudmän att utveckla sitt elevhälsoarbete utifrån skollagsförändringarna som trädde i kraft i juli i år. Jag ska stötta skolhuvudmän att utveckla rutinerna och arbetsformerna kring resursskolor och särskilda undervisningsgrupper. Och så fortsätter arbetet med att sprida Digibility, vårt verktyg för kartläggning av metakognition, analogt tänkande, arbetsminne och uppmärksamhetsreglering (läs mer om det på Digibility.se).
Närmast ska jag under kommande vecka delta på EARLI 2023-konferensen i Thessaloniki, som är en av världens främre och större vetenskapliga konferenser kring pedagogik, pedagogisk psykologi, utbildningsvetenskap, pedagogisk kognitionsvetenskap, och en rad forskningsdiscipliner som har med utbildning, lärande och undervisning att göra. Där ska jag med kollegor presentera en meta-analys av kognitiv träning i skolan. Häng med på bloggen här där jag kommer att rapportera från intressanta föreläsningar och seminarier. Och ha en fortsatt fin sensommar!
PS. Tycker du inlägget är intressant. Dela det gärna med knapparna nedan. DS.
Inga kommentarer