fbpx

Hur kan vi stärka barns förmågor i förskolan? Nu med processinriktad utbildning för förskolor

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Hur kan vi stärka barns förmågor i förskolan? Nu med processinriktad utbildning för förskolor

Jag är oerhört glad över att min bok Att utveckla barns förmågor i förskolan sålt slut – och att en ny tryckning precis anlänt till förlaget! Det är rörande att se hur boken används i verksamheter runt om i landet, och att den blir ett konkret verktyg för pedagoger i deras viktiga arbete.

Extra glädjande är att flera förskolor och skolhuvudmän nu väljer att arbeta med boken på ett processinriktat sätt. Framöver kommer jag att hålla uppstartsföreläsningar där vi lägger grunden tillsammans, och därefter fortsätter förskolorna att arbeta med en serie förinspelade fördjupningsföreläsningar utifrån boken. Upplägget gör att reflektion och diskussion blir en naturlig del av lärandet – och att pedagogerna får stöd i att omsätta kunskapen i praktiken.

Så här ser utbildningen ut:

Uppstartsföreläsning/kickoff
Vi inleder med en uppstartsföreläsning (digitalt eller på plats) där vi sätter ramarna och riktningen för arbetet. Därefter arbetar förskolorna processinriktat med förinspelade fördjupningsföreläsningar över en period.

🎥 Fyra fördjupningsföreläsningar med diskussionsunderlag:

1️⃣ Att förstå barns olika förutsättningar och läroplanens mål
🔹 Barns ”ryggsäckar” – frisk- och riskfaktorer som påverkar lärande och utveckling
🔹 Hur förskolan kan arbeta för att främja likvärdighet
🔹 Läroplanens mål som riktlinje för hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete

2️⃣ Barns tänkande och tidiga språkutveckling
🔹 Språkets roll i barns förståelse och utvecklingen av självreglering
🔹 Hjärnans utveckling, kognitiva processer och PASS-modellen som verktyg
🔹 Sambandet mellan språk- och matematisk utveckling – så får du syn på och stöttar nio matematiska färdigheter

3️⃣ Självreglering, co-reglering och metakognition
🔹 Hur vi stärker barns självreglering och impulskontroll
🔹 Co-reglering och ”prompting” som pedagogiska verktyg i vardagen
🔹 Att planera undervisning för att utjämna skillnader i barns utveckling

4️⃣ Lekens, relationernas och lärmiljöers betydelse för lärande
🔹 Lekens olika former och deras roll i barns utveckling
🔹 Trygghet och relationer som grund för lärande
🔹 Hur vi kan skapa lärmiljöer som stimulerar både spontan och planerad undervisning

Responsen på boken, föreläsningarna och utbildningen har varit fantastisk:

🗣️ ”Tack för denna förinspelade utbildning! Den träffar mitt i prick hos all vår personal! Äntligen får vi ett gemensamt språk och verktyg i vardagen.”

🗣️ ”Bland de mest givande utbildningar jag gått. Många konkreta redskap för att utveckla barnhälsoarbetet!”

🗣️ ”Den ger en helhet – från främjande och förebyggande arbete till förskolans läroplan och PASS-modellen. För första gången på länge gick vår personal i gång direkt! Hur kan vi öka likvärdigheten i vårt arbete, särskilt för barn med ’osynliga’ ryggsäckar?”

🗣️ ”Så ofta pratar vi om problemen, men här fick vi både förståelse och konkreta verktyg. Det har gjort skillnad i våra arbetslag.”

🗣️ ”Vi har länge kämpat med att få en gemensam riktning i vårt arbete. Boken har inte bara gett oss kunskap, utan också en struktur och ett språk för att verkligen förändra vår praktik.”

Vill ni veta mer om hur er förskola kan arbeta med boken och utbildning? Hör av er så berättar jag mer. Läs också tidigare blogginlägg om boken här.

Med vänlig hälsning, Petri Partanen

PS. Tycker du inlägget är intressant? Dela det gärna med knapparna nedan. DS

Inga kommentarer

Lägg till din kommentar

×