
Att utveckla handlednings- och samtalsmetoder i stabs- och stödfunktionsrollen
Det har varit inspirerade att arbeta med att utveckla handlednings- och samtalsmetodiken tillsammans med medarbetarna på avdelningen Kvalitet och utveckling i Järfälla kommun, under ledning av områdeschefen Alexandra Södervall under detta läsår. Många gånger tar vi för givet att stabs- och stödfunktioner bara ska fungera hos skolhuvudmän efter att en organisationsskiss lämnat ritbordet. Men, att utveckla förståelsen för vilka organisatoriska förutsättningar som behöver stärkas, vad olika typer av mötesstrukturer kan innebära, vilken förändringsprocess som är önskad, liksom också vilket innehåll de handlednings- och samtalsmetoder som används behöver ha är centrala frågor för att arbetet ska fungera.
Att utveckla handlednings- och samtalsmetoder i stabs- och stödfunktionsrollen är viktigt. Men, detta berör inte enbart arbetsmetoder inom barn- och elevhälsan, utan i lednings-, kvalitets- och utvecklingsgrupper på många olika nivåer och sammanhang. När dessa frågor inte är genomtänkta så finns en tendens att frågor åker runt i organisationen på olika nivåer och suboptimerar arbetet. De olika aktörerna i en organisation agerar oftast rationellt utifrån sina perspektiv och ”tårtbitar”, men ändå kan helheten bli haltande om vi inte stannar upp och reflekterar kring dessa processer. Jag är glad över att ha mött en mycket kompetent och just reflekterande deltagargrupp, med en enorm bredd i kompetens och erfarenheter som gör skillnad i vardagen. Just att stanna upp, titta på hur olika delar i arbetet fungerar, och sätta in dem i ett större organisatoriskt och systemiskt sammanhang ger många insikter om såväl vad vi behöver fortsätta göra, vad vi ska göra mer av, och vad vi ska göra mindre av.
Med vänlig hälsning, Petri Partanen
PS. Vill du veta mer om frågor som rör hur man kan utveckla roller och arbetsmetoder, kika gärna här. DS.
Inga kommentarer