fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Socialt rättvisa och hållbara kunskapsmätningar och utredningar i skolan – om dynamisk utredning

Jag är glad att få delta i UNESCOs tidskrift BlueDot med en artikel om dynamisk utredning. Tidskriften är ett temanummer med titeln ”Reimagining Assessments” och innehåller ett brett fält av frågor som berör både storskaliga standardiserade kunskapsmätningar som PISA, PIRLS och TIMSS, och nationella prov av olika slag. Den berör också vardagliga pedagogiska bedömningar, kartläggningar …

Om PASS-forskningen kring elever som inte når målen i svenska skolan – och elever med NPF och 2E

Så är fina PSIFOS-konferensen igång, i Umeå denna gång, 13-15 september. PSIFOS är Sveriges Psykologförbunds yrkesförening för psykologer i förskola och skola. En massa spännande föreläsningar och workshops anordnas med utgångspunkt från psykologins roll i förskola och skola. Imorgon torsdag föreläser jag och Niklas Fröst om vårt arbete med att utveckla forskningen och praktiken utifrån …

Mer Mora Träsk till barnen i förskolan! (eller behövs det kanske ”Fem myror…” för den matematiska utvecklingen?)

EARLI2023 – dag 3 Tredje dagen på EARLI2023 bjöd på lika fina upplevelser som de tidigare dagarna. Professor Pirjo Aunio från Helsingfors universitet forskar i förskolebarns matematiska utveckling. Hon presenterade i sin keynote några riktigt intressanta studier som visar på vikten av fysisk aktivitet kombinerat med tidig matematikundervisning i förskolan. I hennes forskning har hon …

“The simple view of reading är ju superenkelt. Du behöver bara kunna språket och kunna avkoda bokstäverna. Hur svårt kan det vara?”

EARLI dag 2 – 23 augusti Dag 2, onsdagen på EARLI i Thessaloniki bjöd på några absoluta höjdare. Jag deltog i ett symposium med titeln ”How learning and education shape the brain”. Fokus var på hur lärandet formar hjärnans struktur och funktion i barns utveckling. Ett symposium med gott om färgglada bilder på hjärnskanningar och …

”Hallå! Kan ni lyssna på mig nu?!” – om elevers uppmärksamhet

EARLI dag 1 – 22 augusti Så befinner jag mig på EARLI 2023 i Thessaloniki, en konferens som hålls varannat år och lockar forskare av en enastående tvärvetenskaplig bredd av utbildningsvetenskap, pedagogik, pedagogisk psykologi och neurovetenskap, m.m. Det är sannerligen inspirerande att gå mellan ett seminarium om lekens betydelse för förskolebarns lärande, och neurokognitiv forskning …

Podden ”Skolprat” och EARLI 2023

Så rullar termin och läsår igång igen, och så också bloggen. Jag fick tillfälle att återbesöka fina skolpodden Skolprat med poddvärdarna Karin Rådberg och Niklas Åkerblom, och prata om skolstart, inkludering, psykisk hälsa och välbefinnande. Bland annat pratar vi om inkludering och exkludering i relation till frågor om särskilda undervisningsgrupper. Vidare pratar vi om att …

Digibility – så mycket mer än kartläggning och utredning

Arbetet med att bygga ut kartläggnings- och utredningsverktyget Digibility pågår för fullt. Med Digibility får man inte bara en snabb överblick över skolrelaterade kognitiva tankeförmågor, utan också utbildningsmaterial och kortare föreläsningar som ger fördjupad förståelse för hur kognitiva förmågor kan påverka elevens lärande. Perfekt vid planering av insatser för elever i behov av stöd, men …

Nytt webinarium med Digibility

Nu kör vi ett nytt webinarium, måndagen 29:e maj kl 16.00, där vi demonstrerar vårt digitala kartläggningsverktyg Digibility. Digibility är utformat för att användas i samband med kartläggningar av elevers behov, t ex vid utredningar kring särskilt stöd men också vid tidiga förebyggande insatser. På cirka tjugo minuter kartläggs fyra områden: elevens metakognitiva uppfattning om …

Hur organiserar man särskilda undervisningsgrupper och resursskolor på bästa sätt?

Jag har under senaste tiden mött flera skolhuvudmän som är i processen att genomlysa frågan om särskilda undervisningsgrupper och om de ska skapa resursskolor. Det är en finkänslig fråga. En del verksamheter sätter sin förhoppning till att frågan om hur man ska stötta elever med särskilt stora behov därmed ska vara besvarad i högre grad …

Vad fungerar i klassrummet (och vilken evidens har vi på att användandet av evidens har effekt)?

Under torsdagen och fredagen deltar jag i en konferens med rundabords-samtal på Sorbonnes universitet i Paris med skol och hjärnforskare från Frankrike, från Centre of Educational Neuroscience, Birkbeck och min forskargrupp på UCL Institute of Education, Storbritannien. Temat handlar om vad som är verksamt i klassrummet och vad både forskare och lärare kan göra för …

×