fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Utmaningar med att implementera Science of Learning i utbildningssystemet – UNESCO dag 2

På Unesco-konferensens eftermiddag 2 lyftes exempel på implementering på policy och lärarutbildningsnivå internationellt. Det såg nästan ut som en tanke, då utbildningsdepartementet i Sverige samma dag tog emot betänkandet ”Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna”. Jag återkommer till denna framöver på bloggen. Jag ser paralleller till England där till exempel rekommendationer för lärare i ett tidigt skede …

Evidensbaserad praktik och Science of Learning – mer än bara forskningsrön

Under andra förmiddagen av UNESCO:s möte om Science of Learning deltog jag i en paneldiskussion om implementering av vetenskapligt grundade metoder i skolan. En huvudfråga var hur vi skapar broar mellan forskning och praktik. Min poäng: implementering kan inte reduceras till att forskare instruerar lärare eller introducerar breda program som lämnas åt sitt öde efter …

UNESCO-mötets första dag för “Global Alliance on the Science of Learning for Education

Så befinner jag mig i Paris på UNESCO-mötets första dag för “Global Alliance on the Science of Learning for Education”. Två teman avhandlas: grunderna för lärandet (Foundational learning) och användandet av teknologier i lärandet (Technologies for Learning). På förmiddagen presenterade bl.a. Nick Gibb, tidigare utbildningsminister i Storbritannien utkast till en kommande UNESCO-rapport med rekommendationer för …

Kompetensutveckling för förskola och skola 2025

Då har vi satt nya datum för utbildningar och webbinarier som jag vill tipsa om: Redan den 9:e december kl 16.00 anordnas ett nytt webbinarium om Digibility – dynamisk kartläggning av metakognition, arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga och analogt tänkande. Du kan läsa mer och anmäla dig via https://skolutvecklarna.se/digibility-digital-kartlaggning/ Den 20:e januari anordnas den återkommande och uppdaterade dagen …

Aktiv läsning och läskrisens rötter: bortom Simple View of Reading

Den svenska läskrisen är en central fråga i skolans värld (och den är inte bara svensk). Diskussionen har historiskt ofta kretsat kring metoder som avkodningsträning och helordsmetoden, medan många lärare i praktiken har tillämpat en balanserad läsmetod, det vill säga olika typer av kombinationer. Simple View of Reading (SVR) har dominerat i forskningen som förklaringsmodell …

En skola, utbildningspolitik och skolreformer baserade på Science of Learning? UNESCO-konferens 2-3 december 2024

I Sverige pågår diskussioner om hur vi kan öka implementeringen av välbeforskade arbetsmetoder i förskola och skola. Ett exempel är diskussionen om tidig läs- och skrivutveckling. Begrepp som vetenskaplig grund, evidensbaserade och evidensinformerade arbetssätt flyger runt i skoldebatterna. Science of Learning är ett sådant begrepp som lyfts alltmer internationellt. Science of Learning är en bred …

Håller ni på att organisera särskilda undervisningsgrupper och resursskolor?

Håller ni på att organisera särskilda undervisningsgrupper och resursskolor? Är frågan om särskilda undervisningsgrupper en ”het potatis” hos er? Det finns två ytterligheter i uppfattningarna om särskilda undervisningsgrupper som jag mött i skolan genom åren. Den ena att särskilda undervisningsgrupper är skadliga för elever. Det andra att det är i många delar lösningen på skolans …

Att digitalisera eller att inte digitalisera – det är (inte) frågan – om digitala lärverktyg och barns kognitiva och språkutveckling

Oktober har varit en intensiv månad för mig som ofta avslutas med utbildningsdagar denna novemberlovsvecka. Årets oktober har gått i förskolans tecken. Nyligen har jag och dr Laura Outhwaite från UCL lämnat in ett skriftligt underlag i Skolverkets samråd med kognitionsforskare om hur evidensläget ser ut för användandet av digitala lärverktyg i förskola och skola. …

Om metakognitiva interventioner i förskola och skola

Ni som följer min blogg vet att jag i många inlägg lyft vikten av att arbeta med förskolebarns och skolelevers metakognition och självreglering. Ända sedan jag började mitt arbete som psykolog i förskola och skola har barn och elevers sviktande koncentration, uppmärksamhet och uthållighet lyfts som frågeställningar till elevhälsoteam och i kartläggningar och utredningar. I …

”Att lära sig att lära är tveklöst den viktigaste faktorn för skolframgång”

“Metakognition: — Att lära sig att lära är tveklöst den viktigaste faktorn för skolframgång” Stanislas Dehaene, How we learn I sin bok ”How we learn” skriver Stanislas Dehaene, professor i kognitiv psykologi och hjärnforskare att metakognition – vår förmåga att ”lära oss att lära” – utgör den viktigaste faktorn för skolframgång. I somras på IMBES-konferensen …

×