Alla pratar om kognitionsvetenskap…
Alla pratar om kognitionsvetenskap och förmågor som arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga och metakognition, men hur skaffar vi oss en bild av en elev eller elevgrupps varierande förmågor? Det kommer jag att prata om i dagens Digibility-webbinarium (måndagen 9 september), kl 16.00. Anmälan till det kostnadsfria seminariet sker via följande länk: https://forms.gle/wPRRibEK4XYzjmnY9
”Efter att vi tagit del av Digibility så har vi insett att vi kan höja ribban på våra förväntningar på elevernas kunskapsutveckling.”
Vi vet att elevers metakognition, arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga och logiska tänkande påverkar deras kunskapsutveckling i skolans vardag. Bland de elever som lyfts i elevhälsoarbetet återfinns många elever som har sårbarheter i en eller flera av dessa förmågor. Det kan påverka både läs-, skriv- och matematikutveckling, liksom elevens uppmärksamhetsförmåga och självreglering i klassrumsmiljön. Ändå är det ovanligt att en systematisk kartläggning av dessa förmågor är gjord i samband med planering av stödinsatser och undervisningsplanering.
Arbetet med Digibility fortsätter och jag är glad över att allt fler skolor integrerar Digibility i sitt arbete med elevers behov av stöd, både i förebyggande och åtgärdande insatser, under detta läsår. Nu finns en översiktlig sida som beskriver vad Digibility är, de områden som kartläggs, och hur man kan använda det. Där kan du också läsa om nyttan och erfarenheter från användare. Sidan finns här: https://skolutvecklarna.se/digibility-digital-kartlaggning/
Nästa webbinarium där jag kommer att presentera Digibility sker den 9:e september kl 16.00. Anmälan till det kostnadsfria seminariet sker via följande länk: https://forms.gle/wPRRibEK4XYzjmnY9
Med vänlig hälsning, Petri Partanen, fil. dr., leg. psykolog, specialist i pedagogisk psykologi, grundare av Digibility
Inga kommentarer