fbpx

Barns tänkande och språkutveckling genom fyra perioder under förskoleåren

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Barns tänkande och språkutveckling genom fyra perioder under förskoleåren

”När vaknar tankarna till liv hos ett litet barn? Små barn beter sig målmedvetet långt innan de kan uttrycka det i kommunikationen med oss. När du följer ett litet barns beteende, ett barn som inte använder språket ännu för att uttrycka sig. Hur ser tänkandet ut då? De kan göra saker med en tydlig avsikt eller målsättning och kan uttrycka en vilja och drivas av en tanke. Men vad händer när de kan börja använda språket för att kommunicera och för att förstå sig själv? Och när de blir medvetna om sitt eget tänkande och börjar kunna använda språket för att beskriva det, hur påverkar det dem?”

Ur Petri Partanen (2024): Att utveckla barns förmågor i förskolan.

Kapitel 4 – Barns tänkande och språkutveckling

Kanske är det en av de vanligare frågorna som ställs i förskolan till barn i planerade undervisningssituationer: hur tänkte du? Barns tänkande är ofta i fokus i lärandet i förskolan. Men hur utvecklas barns tänkande, och hur hänger det ihop med språkutvecklingen? Och om vi arbetar språkutvecklande, hur mycket arbetar vi också tanke-utvecklande?

I det här kapitlet skriver jag om sambandet mellan barns tänkande och språkutveckling för att tydliggöra t ex hur språkutvecklande arbetssätt går hand i hand med att förstå både frisk- och riskfaktorer i barns utveckling av sitt tänkande – sina tankeförmågor. Jag beskriver barns tänkande och språkutveckling genom fyra perioder under förskoleåren – och hur språk och tänkande vävs ihop. I efterföljande kapitel fördjupar vi oss just i vad vi vet barns olika förutsättningar i tänkandets utveckling – deras kognitiva utveckling – och hur man kan främja det, såväl för alla barn, som för vissa grupper av barn med riskfaktorer i ryggsäcken, och också enskilda barn i behov av utvidgat stöd.

Detta är det andra inlägget om min kommande bok ”Att utveckla barns förmågor i förskolan”. Den släpps måndagen 10:e juni kl 15.00, och du är välkommen på digitalt boksläpp. Där kommer jag att berätta mer om bokens innehåll och svara på frågor. Anmälan till det kostnadsfria boksläpps-webbinariet sker via bokens hemsida som finns här: https://skolutvecklarna.se/ny-bok-att-utveckla-barns-formagor-i-forskolan-av-petri-partanen/

Med vänlig hälsning, Petri Partanen.

PS. Tycker du inlägget är intressant. Dela det gärna med knapparna nedan. DS.

Inga kommentarer

Lägg till din kommentar

×