UNESCO-mötets första dag för “Global Alliance on the Science of Learning for Education
Så befinner jag mig i Paris på UNESCO-mötets första dag för “Global Alliance on the Science of Learning for Education”. Två teman avhandlas: grunderna för lärandet (Foundational learning) och användandet av teknologier i lärandet (Technologies for Learning). På förmiddagen presenterade bl.a. Nick Gibb, tidigare utbildningsminister i Storbritannien utkast till en kommande UNESCO-rapport med rekommendationer för en vetenskapligt grundad utbildning som syftar till att utjämna skillnader både inom och mellan länder.
Tre delområden berördes av Gibb: läsutveckling, matematikutveckling och socioemotionell utveckling som alla tre betraktas som grundläggande områden med stark evidens, som utbildningssystem bör främja i utformandet av läroplaner, policies, resursfördelning och lärarutbildning. Att lära eleverna att läsa, skriva, räkna och vara en schysst kompis och ta hand om både andra och sig själv och sitt eget välbefinnande – i skolmiljöer som också stöttar eleverna med dessa kunskaper, förmågor och färdigheter. Kommer vi att se dessa områden i kommande skolreformer?
Den andra presentationen hölls av professor Ronghuai Huang, Beijing University (bilden) som för UNESCOs räkning hållit i rapporten som granskar evidensen inom användandet av teknologier i lärandet. Han fokuserade bland annat på användandet av AI i utbildning. Han gick igenom meta-analytisk evidens för olika typer av teknologistöttat lärande. Förenklat så har t ex användandet av AI mer effekter i de äldre åldrarna. Det var intressant att konstatera att de höga effekterna av t ex spelbaserat lärande (game-based learning) i kontrast inte verkar vara åldersberoende.
Rapporterna från dagarna finns samlade på bloggen här: https://skolutvecklarna.se/category/unesco/
Med vänlig hälsning, Petri Partanen
Inga kommentarer