En skola, utbildningspolitik och skolreformer baserade på Science of Learning? UNESCO-konferens 2-3 december 2024
I Sverige pågår diskussioner om hur vi kan öka implementeringen av välbeforskade arbetsmetoder i förskola och skola. Ett exempel är diskussionen om tidig läs- och skrivutveckling. Begrepp som vetenskaplig grund, evidensbaserade och evidensinformerade arbetssätt flyger runt i skoldebatterna. Science of Learning är ett sådant begrepp som lyfts alltmer internationellt. Science of Learning är en bred tvärvetenskaplig ansats att syntetisera forskning om lärande inom olika fält som pedagogik, pedagogisk psykologi, kognitionsvetenskap och neurovetenskap m.m. Jag har i ett antal blogginlägg här tidigare berört frågan om Science of Learning.
Den 2-3 december anordnas UNESCO-konferensen ”Building bridges to transform learning” i Paris. Jag är glad och hedrad att vara inbjuden som expert för att hålla en presentation och delta i en paneldebatt om hur vi kan fortsätta utveckla utbildningssystemen i olika länder utifrån forskning och vetenskap om lärande (Science of Learning). I särskilt fokus är ”Foundations for learning” samt ”Technologies for learning”. Medan det första temat handlar om frågan om grundläggande kunskaper, förmågor och färdigheter för lärandet, så knyter det andra till frågor om teknikutveckling och digitalisering. Nyligen bidrog jag med kollegor till Skolverkets samråd kring kognitionsvetenskap och rekommendationer för användandet av digitala lärverktyg i förskola och skola, vilket jag också skrivit om på bloggen här.
I min presentation på UNESCO-konferensen kommer jag att presentera evidensen för och implementering av arbetssätt som tar hänsyn till elevers kognitiva förutsättningar, metakognition och självreglering i skolan och i undervisningen. Eventuellt kommer delar av konferensen också att direktsändas via webben. Jag kommer också att blogga från konferensen, så registrera dig för bloggen om du inte redan gör det så får du del av konferensen.
Konferensen anordnas av UNESCO-gruppen Global Alliance on the Science of Learning for Education. Gruppen består av internationella experter som representerar UNESCO:s vetenskapliga arm. Organisationen fungerar som en plattform för samverkan mellan forskare, beslutsfattare och praktiker för att översätta vetenskaplig kunskap till utbildningspolitik och praxis. Alliansen stöder utvecklingen av yrkesverksamma, och fokuserar på evidensbaserad policyformulering och genomförande för att förbättra utbildningssystem världen över, och ökad likvärdigheten och utjämna skillnader i barns lärande och utveckling både mellan och inom länder. Och det, vet ni som följer mig, är en av frågorna som motiverar mig i både mitt forsknings- och utbildningsarbete.
med vänliga hälsningar
Petri Partanen , fil.dr., leg psykolog och specialist i pedagogisk psykologi
Inga kommentarer