Digibility – nytt prisbelönt digitalt verktyg för att kartlägga elevers behov av stöd
Vårt digitala kartläggningsverktyg Digibility är äntligen klart och har släppts! Jag är oerhört stolt och glad! Digibility är utformat för att användas i samband med kartläggningar av elevers behov, t ex vid utredningar kring särskilt stöd men också vid tidiga förebyggande insatser.
På cirka tjugo minuter kartläggs fyra områden: elevens metakognitiva uppfattning om sitt lärande samt förmågan till analytiskt tänkande, arbetsminne och uppmärksamhetsreglering – samtliga kognitionsvetenskapligt välbeforskade förmågor.
Digibility är dessutom utformat utifrån principerna för dynamisk bedömning (Dynamic Assessment), vilket innebär att eleven får valda uppgifter med och utan metakognitivt strategistöd. Det möjliggör jämförelser av elevens respons på stöd, något som i forskning visat sig öka tillförlitligheten jämfört med klassiska test där man bara mäter självständig prestation.
Digibility är normerat och standardiserat för årskurserna 2-9, och hela processen från kartläggning, sammanställning av resultat till rapportutskrift är automatiserat och klart direkt efter att eleven slutfört sista uppgiften. Dessutom innehåller Digibility resurser för skolans personal i form av utbildningsmaterial kortare videoföreläsningar för att fördjupa förståelsen för elevens behov utifrån resultaten.
Vill du veta mer? Tisdagen 2:a maj anordnar vi ett kostnadsfritt webinarium där vi presenterar Digibility. Webinariet pågår mellan 16.00 och 16.45 och du kan anmäla dig via denna länk: https://forms.gle/3mapYcZxtZZkFAuMA
Läs mer i pressmeddelandet i bilden om Digibility och om berättelsen bakom arbetet! Du kan också läsa mer på https://www.digibility.se eller skicka ett mail på info@digibility.se.
#digibility #elevhälsa #arbetsminne #metakognition #uppmärksamhet #analogttänkande #kartläggning #utredning #dynamiskbedömning
Inga kommentarer