fbpx

Den här bokhyllan fascinerar mig…

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Den här bokhyllan fascinerar mig…

Den här bokhyllan fascinerar mig. Den innehåller de senaste årens master- och doktorsarbeten inom pedagogisk psykologi på UCLs Institute of Education. Educational Psychology och Psychology of Education återkommer som begrepp. Jag undrar om det finns någon motsvarande bokhylla på något av våra universitet?

Pedagogisk psykologi har levt en splittrad tillvaro i Sverige. En del forskning har skett inom kognitiv psykologi eller specialpedagogik, ofta av ensamforskare på en institution där en annan inriktning på forskning sker. Men många svenska forskare har publicerat sig i internationella tidskrifter inom detta område.

Det är därför jag är särskilt glad över att få vara på gästforskarbesök på UCL. Det händer något i en organisation där det finns en forskningsmiljö inom ett område. Det uppstår en kritisk massa som sporrar. Vid ett tidigare besök träffade jag doktorander som gick doktorandprogrammet i pedagogisk psykologi, DEdPsy. Bara en sådan sak. I Sverige har vi enbart specialistprogrammet i pedagogisk psykologi för psykologer.

”…all pedagogisk psykologi är inte kognitionsvetenskap, men en del kognitionsvetenskap är också pedagogisk psykologi”

Jo, jag vet att kognitionsvetenskap lyfts fram idag i Sverige och debatten är stundvis het. Men, all pedagogisk psykologi är inte kognitionsvetenskap, men en del kognitionsvetenskap är också pedagogisk psykologi. Jag kommer att återkomma till kognitionsvetenskap, evidensbasering och de olika skolreformer som föreslås. Det finns lärdomar att dra från Storbritanniens skolreformer, inklusive deras förändringar av lärarutbildningen.

Jobbar ni med förebyggande insatser utifrån vetenskaplig grund och evidens?

Jag vill tipsa om något alla pratar om: vikten av förebyggande insatser, eller intensifierade insatser till elever i behov av stöd, helst i ett tidigt skede, så kallade nivå-2-insatser (tier-2). Kloka kollegor på UCL och forskare på Centre for Educational Neuroscience har under ledning av professor Jo Van Herwegen gjort en omfattande meta-analys om vilka riktade insatser som har stöd i forskning, i projektet MetaSENse, med en fin sökbar databas: https://lnkd.in/dfU4tBTw

Innan vi ägnar oss åt att flytta runt elevhälsopersonal organisatoriskt som nödlösningar på problem som inte är ordentligt analyserade, och innan vi uttalar oss om specialundervisningens för- och nackdelar bör vi grunda oss ordentligt i den systematiska forskning som finns och har funnits i många år. Som den där bokhyllan på UCL påminner oss om.

Ha det fint tills vi hörs eller syns!

Med vänlig hälsning, Petri Partanen, fil.dr., leg. psykolog, specialist i pedagogisk psykologi

Inga kommentarer

Lägg till din kommentar

×