fbpx

Om hjärnforskning, kognitionsvetenskap, digitalisering, AI, metakognition, läsutveckling och Science of Learning

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Om hjärnforskning, kognitionsvetenskap, digitalisering, AI, metakognition, läsutveckling och Science of Learning

Så börjar augusti månad och det är dags att väcka ”skolhjärnan” till liv. I mitten av juli deltog jag i IMBES-konferensen i Leuven anordnat av International Mind, Brain and Education Society. I tre blogginlägg som finns här på bloggen kan du nu läsa om aktuell hjärn-, kognitions- och undervisningsforskning:

Dag 1 innehöll spännande inspel om vilken roll kognitionsvetenskap kan spela för undervisningsutveckling, samt forskning om vilken roll metakognitiva ”promptar” spelar för elevers lärande. Rapporten från dag 1 kan du läsa här.

Dag 2 var en riktigt spännande dag som sammanföll med nya direktiv för Skolverket. Teman som berördes var regeringens nya myndighetsdirektiv om vetenskaplig grund, den roll som Science of Learning kan spela för skolans utveckling, digitaliseringens risker och AIs möjliga förtjänster och risker. Rapporten från dag 2 kan du läsa här.

Avslutande dag 3 berörde frågor som hur läsutvecklingen förändrar hjärnan, mer om sambanden mellan barns metakognition och uppmärksamhetsförmåga, samt en meta-analys som är på gång om vilken evidens som finns för olika stödinsatser för elever i behov av stöd. Rapport från dag 3 finns här.

Ha en fortsatt fin augusti-månad!

Med vänlig hälsning, Petri Partanen, fil.dr, leg.psykolog och specialist i pedagogisk psykologi

PS. Dela gärna inlägget med knapparna nedan. DS

Inga kommentarer

Lägg till din kommentar

×