Hur förstår vi begreppet metakognition…?

Hur förstår vi begreppet metakognition…?

Hej!

Här följer första videoklippet i serien ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan”. För er som prenumererar på bloggen har vi tidigare skickat ut en exklusiv förhandsvisning.

Avsnitt 1 kring ”Metakognition” finns härhttps://youtu.be/Q3CWMcrFs_M

Dagens tema: Metakognition är så mycket mer än bara att fråga eleverna ”hur de tänkte” när de lär sig. Eller att rigga med trafikljus i klassrummet (även om det kan vara bra!). Läroplanerna formulerar en rad mål som är relaterade till elevers metakognition. Hur vi förstår begreppet påverkar vårt sätt att möta eleverna i undervisningen. Redan när vi hör en enkel uppdelning av metakognition i 1) metakognitiva kunskaper och 2) metakognitiv självreglering, så kan vi börja ställa oss nya frågor om undervisningen och elevernas förutsättningar inom ramen för den.

Introduktionsklippet med en översikt av de olika videoklippen i serien finns också via vår Youtube-kanal här: https://youtu.be/n8PS7gh_R5g Via vår Youtubekanal kommer videoserien att publiceras allt eftersom och finnas samlad för diskussion. I boken finns också fördjupningar i temana och diskussionsfrågor.

mvh Petri Partanen

Kommentera