PASS-modellen för tankeförmågor
PASS-modellen är en vetenskapligt förankrad modell för att förstå hur barns och ungas tankeförmågor påverkar lärandet och hur de är involverade i kunskapsutvecklingen. PASS refererar till fyra underliggande neurokognitiva processer/förmågor som är involverade i lärandet: ”Planning-Attention-Simultaneous-Successiv processes”. Dessa kan översättas till fyra förmågor: Planeringsförmåga, Uppmärksamhetsförmåga, Simultan förmåga och Successiv förmåga. PASS-modellen är grundlagd utifrån kognitiv, neuropsykologisk och pedagogisk-psykologisk forskning av forskarna professor Jack Naglieri och professor JP Das. Områden som beforskats med hjälp av PASS-modellen är t ex matematisk utveckling, läs- och skrivutveckling, barns och ungas exekutiva funktioner, elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, barn och unga med annan språklig och kulturell bakgrund, etc. I svensk kontext har PASS-modellen utvecklats för att användas i arbetet för barns och ungas behov av anpassningar, extra anpassningar, särskilt stöd och ledning och stimulans i undervisningen.
CAS2 som certifierings- och specialistkurs för psykologer
Vi anordnar certifieringskurser för psykologer i testinstrumentet CAS2, utifrån riktlinjer utvecklade av professor Jack Naglieri, CAS-materialets konstruktör. Certifieringskursen omfattar två dagar där teori och praktiska övningar varvas.
Vi anordnar också uppföljningskurs på två dagar som tillsammans med certifieringskursen utgör en specialistkurs för psykologer.
Certifieringskurs i PASS-modellen och CAS2 Skattningsskala för specialpedagoger, speciallärare, logopeder, mfl.
Vi anordnar även två dagars certifieringskurs i PASS-modellen och CAS2 Skattningsskala, som släpps våren 2019, för specialpedagoger, speciallärare och logopeder m.fl.
PASS-projektet
PASS-projektet är ett projekt som syftar till att utveckla arbetet kring extra anpassningar och särskilt stöd för barn i behov. Du kan läsa mer om PASS-projektet via länken nedan:
Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan
I Petri Partanens senaste bok ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan” beskrivs bland annat PASS-modellen.