fbpx

Digibility – digital kartläggning

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Digibility – digital kartläggning av elevers behov av stöd

”Vi vet att elevers metakognition, arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga och logiska tänkande påverkar deras kunskapsutveckling i skolans vardag. Bland de elever som lyfts i elevhälsoarbetet återfinns många elever som har sårbarheter i en eller flera av dessa förmågor. Det kan påverka både läs-, skriv- och matematikutveckling, liksom elevens uppmärksamhetsförmåga och självreglering i klassrumsmiljön. Ändå är det ovanligt att en systematisk kartläggning av dessa förmågor är gjord i samband med planering av stödinsatser och undervisningsplanering.”

Petri Partanen, fil. dr., leg. psykolog, specialist i pedagogisk psykologi

Besök Digibilitys egna hemsidaJag har en fråga om DigibilityAnmäl dig till kostnadsfritt webbinarium 9 september kl 16.00

Vad är Digibility?

Digibility är ett digitalt verktyg för att kartlägga styrkor och sårbarheter i skolrelaterade kognitiva förmågor hos elever. Eleven arbetar självständigt vid dator eller surfplatta i cirka tjugo minuter. Digibility kan administreras enskilt eller i grupp. Uppgifterna är utformade för att främja elevens delaktighet och tillgänglighet. Direkt efter genomförandet skapas en rapport automatiskt. Genom Digibilitys utformning sparas mycket tid på rättning, sammanställning, analys och dokumentation och tid kan istället läggas på planering och genomförande av insatser.

Vilka områden kartläggs med Digibility?

Digibilitys kartläggningsdel består av fyra områden av uppgifter. I Digibility kartläggs elevens metakognition, arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga och logiska tänkande (analogt tänkande). Som användare kan du välja att bara kartlägga ett eller flera av dessa områden:

Hur ser rapporten ut?

Nedan ser du en skiss på hur rapporten är utformad, med både resultat, förklarande text och visualiseringar för var och ett av de fyra områdena. Digibility är standardiserat och normerat för åk 2 till 9. Det kan också användas kvalitativt i år 1 på gymnasiet.

 Stöd för undervisningsplanering och studiestrategier

Kartläggningen i Digibility är unikt utformad genom att eleven också får stöd till strategier under kartläggningen, så kallade metakognitiva strategier och scaffolding. Detta kallas för dynamisk kartläggning. Genom detta ökar förståelsen för hur eleven klarar av uppgifter både självständigt samt med stöd, något som ökar tillförlitligheten i kartläggningar. Den är därför särskilt väl lämpad vid undervisningsplanering, studiecoachning och stödsamtal, och för att öka elevens egen medvetenhet om lärandet. Digibility är utvecklad utifrån forskning av fil. dr. Petri Partanen och kollegor, och ett resultat av ett innovationsprojekt med stöd från Mittuniversitetet och Stockholm School of Economics.

Kompetensutveckling genom utbildningsmoduler

Digibility är inte bara ett digitalt kartläggningssystem, utan innehåller också en plattform för kompetensutveckling inom de områden som Digibility kartlägger. Utbildningsplattformen innehåller stödmaterial, texter och videoföreläsningar om t ex hur vi kan förstå och påverka arbetsminnet i undervisningen, hur elevers elevers metakognition och uppmärksamhetsförmåga kan stöttas, hur analogt tänkande kan påverka begreppsutvecklingen i olika ämnen och hur läs-, skriv- och matematikutveckling kan påverkas av de olika områdena. Allt detta underlättar arbetet i vardagen utifrån kartläggningen. I plattformen finns också användarmanual och utbildning, så att ni kan snabbt komma igång med användningen av Digibility. Under varje läsår fyller vi på med nytt utbildningsmaterial, och anordnar webbinarier med Petri Partanen där ni kan ställa frågor och få handledning i användningen av Digibility.

Hur får man tillgång till Digibility?

Digibility är ett abonnemang på årsbasis med en fast kostnad för obegränsat antal kartläggningar, och fem användare per skola. Inga avgifter tillkommer för manualer, protokoll och annat material, kurser och föreläsningar. Allt ingår. Digibility kan användas av specialpedagog, speciallärare, logoped och annan elevhälsopersonal och undervisande skolpersonal. Det finns också abonnemang med en reducerad årsavgift men med en avgift per kartläggning, för mindre verksamheter. Vi har även volymabonnemang för skolhuvudmän och enanvändar-abonnemang för stödverksamheter, vid förfrågan. Du kan läsa mer om detta på Digibilitys egna hemsida.

Besök Digibilitys egna hemsidaJag har en fråga om DigibilityAnmäl dig till kostnadsfritt webbinarium 9 september kl 16.00

Sagt om Digibility av våra användare

”Alla våra elever har tyckt att det har varit roligt att genomföra Digibility…”

”När vi ser en elev med ”låga kunskapsresultat” frågar vi oss vad som hindrar eleven och vad som kan stärka eleven? Nästan alltid finns det saker som vi inte ser, som ändrar på vår bild av elevens styrkor och sårbarheter.”

”Vi har elever med läs- och skrivsvårigheter där vi upptäckt att deras uppmärksamhetsförmåga påverkar läsutvecklingen minst lika mycket som avkodningssvårigheter.”

”Vi har en elev med språkstörning, som visade sig ha fenomenalt god förmåga till analogt tänkande. Hen gick ut från kartläggningen med sträckt rygg…”

”Den dynamiska delen är bra och överraskar oss ofta. Så många elever börjar fundera på sina studiestrategier efter kartläggningen. Det är lätt att fånga upp efter kartläggningen som lärare.”

”Utbildningsmodulerna har varit användbara tillsammans med hela arbetslaget. Alla har blivit nyfikna på hur vi kan förstå hur elevernas kognition påverkar deras lärande i vardagen.”

”Efter att vi tagit del av Digibility så har vi insett att vi kan höja ribban på våra förväntningar på elevernas kunskapsutveckling.”

×