Reportage om ”Metakognitivt arbetssätt i undervisningen”

På Pedagog Östersunds hemsida finns ett fint reportage om utbildningen och FoU-projektet ”Metakognitivt arbetssätt i undervisningen”. Det handlar om att utveckla ett gemensamt språk för hur vi förstår och kan arbeta systematiskt med metakognition. Denna gång berörde vi också hur Läs mera

Läs mera...

Vi måste prata om kategoriskt, relationellt och funktionellt perspektiv

 

Ett begreppspar som fått stort genomslag inom specialpedagogiken är kategoriskt och relationellt perspektiv. Ibland sätts de i motsatsställning till varandra: kategoriskt perspektiv innebär att vi betraktar barn och ungas svårigheter som individbundna. Relationellt perspektiv syftar till att förstå svårigheter Läs mera

Läs mera...

Helheten i en organisation är inte bara summan av delarna, den är också kvalitén i samspelet mellan dem

Vi måste prata mer om elevhälsa och hur vi organiserar oss. Elevhälsa är inte bara det som elevhälsopersonalen eller EHT gör. Det visste ni säkert redan. Men det är heller inte bara det hälsofrämjande arbete som alla lärare och skolpersonal Läs mera

Läs mera...