fbpx

Petris blogg

KURSER - UTBILDNING - FÖRLAG

Att implementera PASS-modellen i matematik-, läs och skrivutvecklingsarbetet

Senaste veckorna har jag och min kollega Niklas haft förmånen att utbilda ett sextiotal psykologer, specialpedagoger och speciallärare i elevhälsoarbete utifrån PASS-modellen. Senast träffade vi psykologer i Stockholms stad och diskuterade utredningar kring elever i behov av stöd. Många skolhuvudmän arbetar med frågor som rör NPF och tillgänglighet, vilket är bra, men vi ser ett …

Innan ”pinnarna” i frånvarosystemet börjar anhopas – om närvaroarbete och fullföljd utbildning

I förra veckan fick jag förmånen att hålla i en workshop inom ramen för SKRs program ”UP2 Fullföljd utbildning”. Ett antal kommuner arbetar med att vässa arbetet omkring elever med studieavbrott och elever med frånvaro – och både grundskolan och gymnasiet berörs ju i detta arbete. Dessa elever utgör viktiga målgrupper att arbeta såväl främjande, …

Om huvudmän, huvudfotingar och utredningen för en förbättrad elevhälsa

Del 1 Så har regeringen presenterat sin utredning ”En förbättrad elevhälsa”. Jag har läst direktiven till utredningen. De finns här. Eftersom direktiven är så omfattande kommer jag att kommentera dem i flera inlägg. Flera av frågorna som berörs i denna utredning berörs direkt av den förra stora ”mastodontutredningen” (SOU 2021:11), som jag också skrivit om …

Hur coachar man elevers studiestrategier?

11:e mars kl 16.00-16.45 genomför vi ett webbinarium där jag kommer prata om hur man kan använda Digibility vid metakognitiv coachning av elevers studiestrategier. Digibility är ett digitalt dynamiskt kartläggningsverktyg utvecklat utifrån bland annat min forskning kring metakognition, arbetsminne, uppmärksamhetsförmåga, med mera. Det kan användas vid pedagogiska kartläggningar och utredningar, och vid undervisningsplanering. En kort …

Alla pratar om matematik- och läs- och skrivutveckling – men hur mår eleverna?

Medan matematik- och läs- och skrivresultaten och de universallösningar som behövs diskuteras i offentligheten går varje dag elever med varierande ryggsäckar av svårigheter till skolan, och lärare och elevhälsopersonal möter eleverna i och omkring undervisningen. I mitt arbete som psykolog i skolan har jag mött många av dessa elever i samband med utredningar av både …

PISA 2025, självreglering och metakognition

Del 2: Så har en ny termin rullat igång, och PISA-resultaten bleknar i minnet. Nya skolfrågor diskuteras för stunden, efter skolminister Lotta Edholm och Liberalernas utspel att extra anpassningar ska avskaffas och ersättas av stödinsatser. Att extra anpassningar för ofta har blivit till standardiserade listor av anpassningar utan förankring i en analys av elevens behov …

Om PISA, skärmtid, matematik och elevers självreglering som den underliggande faktorn

Del 1: Så har PISA 2022 om 15-åringarnas läsförståelse, matematik- och naturvetenskapliga kunskaper landat på bordet hos beslutsfattare och media. Krigsrubrikerna om jätteraset i Sverige avlöste varandra, men ganska snabbt åkte prioriteringen i nyheten ner utanför skärmens uppmärksamhetsområde. Kanske en klen tröst att Sverige ändå hamnade ovanför OECD-genomsnittet, och att tappet sen 2018 följer mönstret …

Att kartlägga förutsättningar för elevers läs- och skrivutveckling med Digibility – webbinarium

I måndags genomförde vi ett välbesökt Digibility-webbinarium på temat ”Kan god matematikundervisning utveckla elevers exekutiva förmågor?”.  Svaret på frågan är ja, men det beror på hur vi förstår elevers varierande förmågor inom dessa områden. Vi presenterade forskningsläget kring frågan, samt hur man kan använda Digibility i kartläggning. Nu kommer en ny chans att ta del …

Kan god matematikundervisning utveckla elevers exekutiva förmågor?

Att förstå hur elevers kognitiva förutsättningar kan utgöra både frisk- och riskfaktorer för deras lärande handlar om mycket mer än bara frågan om vad som är en lagom kravnivå i lärandet. Såväl kunskapsstoffet, utformningen av arbetssätt och uppgifter och lärmiljöernas utformning påverkar eleverna och ställer krav på fungerande. Jag läser Skolinspektionens rapport om att elever …

Att kartlägga elevers matematiska tänkande med stöd av Digibility – webbinarium måndag 27 november kl 15-16

Nu kör vi återigen ett webbinarium med information om Digibility, denna gång med särskilt fokus på hur man kan använda Digibility i samband med frågeställningar kring matematikutveckling. Elevers matematiska tänkande och utveckling påverkas från tidig ålder av ett antal kognitiva faktorer. Elevers metakognition, arbetsminne, uppmärksamhetsreglering och analytiska resonemang påverkar på olika sätt förutsättningarna för elevers …

×